Mendelssohn-Hensel | Elgar | Bacewicz - Koncert w Dniu Kobiet

  • Muzyka
  • Klasyka
  • 16
  • (0)0 głosów

Wykonawcy

Maria Leszczyńska | wiolonczela

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Juya Shin | dyrygentka

Program

Fanny Mendelssohn-Hensel – Uwertura C-dur

Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85

Grażyna Bacewicz – III Symfonia

Program koncertu w Dniu Kobiet szczególnie eksponuje ich rolę w sztuce kompozycji i interpretacji. XIX stulecie nie było jeszcze łaskawe dla kobiet-kompozytorek, traktowano je protekcjonalnie, musiały zmagać się z wieloma uprzedzeniami i walczyć o uznanie – kariera Polki Marii Szymanowskiej to budujący przykład sporego, lecz odosobnionego sukcesu. Nieco od niej młodsza Fanny Mendelssohn, o wielkim talencie i wrażliwości, tylko częściowo spełniła się w tej roli. Działała w cieniu młodszego, genialnego brata Felixa, a od ojca usłyszała „muzyka stanie się być może jego zawodem, podczas gdy dla ciebie może i musi być tylko ozdobą”. Jej liczne kompozycje rzadko prezentowano publicznie, podziwiano je raczej w gronie rodzinnym, a autorstwo niektórych przypisano bratu. Dopiero współcześnie jej twórczość stała się przedmiotem badań i toruje sobie drogę na koncertowe estrady. Nacechowana klasyczną klarownością formy i subtelną romantyczną ekspresją Uwertura C-dur, dzieło dwudziestopięcioletniej Fanny, pozostała jej jedyną orkiestrową kompozycją.

Trudno uwierzyć, że Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara, należący dziś do sztandarowych pozycji repertuarowych, nie odniósł sukcesu w chwili premiery w 1919 roku. Obojętnie przyjęty utwór wykonywano odtąd tylko sporadycznie. Dopiero po wielu latach natchnione nagranie młodej Jacqueline du Pré (1965) oddało sprawiedliwość niesłusznie zapomnianemu arcydziełu, zapoczątkowując też renesans muzyki Elgara. Elegijny utwór tworzony pod wpływem traumatycznych doświadczeń wielkiej wojny jest wymagający technicznie, ale nie epatuje wirtuozerią, budzi podziw natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu. Te zalety dzieła ukaże znakomita wiolonczelistka (a także pianistka i aranżerka) młodego pokolenia, Maria Leszczyńska, zachwycająca publiczność wielu krajów subtelnością i brzmieniowym pięknem swych interpretacji. Jest laureatką wielu konkursów, także II nagrody 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego (2024), a udział w koncercie jest realizacją nagrody dyrektora POSI dla najlepszego polskiego wykonawcy.

Wybitna kompozytorka i skrzypaczka Grażyna Bacewicz skomponowała sześć symfonii, z których pierwszą, młodzieńczą wycofała z katalogu swych dzieł. Trzecia, która swą premierę miała w 1952 roku w Krakowie (dyr. Bohdan Wodiczko), powstawała w latach komunistycznej opresji, dotykającej także artystów, narażonych wciąż na krytykę, jeśli nie skłaniali się ku ideałom „realizmu socjalistycznego”. Taki los spotkał także tę monumentalną symfonię, później zaś kompozytorka obawiała się, że jej dzieło jest już démodé wobec dokonań awangardy lat 60., w której stylu sama się nie odnajdywała. Historia oddaje jednak sprawiedliwość dziełu i jego autorce. Logiczna, bardzo spójna konstrukcja formy, połączona z błyskotliwą orkiestracją i bogactwem kalejdoskopowo zmiennych nastrojów, stawia dzieło wysoko wśród symfonicznych dokonań swej epoki i na pewno czyni je wartym częstszego przypominania.

Koncert poprowadzi pochodząca z Korei Południowej Juya Shin, obecnie dyrygentka-asystentka London Philharmonic Orchestra w sezonie 2024/2025. Realizuje również studia magisterskie z dyrygentury orkiestrowej w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheimie pod kierunkiem Stefana Bluniera. Dzięki doświadczeniu obejmującemu zarówno repertuar symfoniczny, jak i operowy, Shin ugruntowuje swoją pozycję wszechstronnej i dynamicznej dyrygentki światowej sceny muzycznej. (pmac)

Bilety normalne: 50 zł / miejsce

Bilety ulgowe: 40 zł / miejsce

• przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności

REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl

Bilety: eBilet.pl, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia godzinę przed koncertem.

Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.