Noe i jego arka – opera dziecięca. 59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

  • Małgorzata Podzielny
  • łukasz Klimczak
  • Anna Bernacka
  • Bogdan Makal
  • Marcin Siciński
  • Weronika Malec
  • Józef Undak
  • Milena Kluczyńska
  • Mateusz Złomek
  • Zofia Zdobylak
  • Milena Brząkała
  • Jana Frydrych
  • Hanna Janiak
  • Helena Steinmetz
  • Zuzanna Steinmetz
  • Blanka środecka
  • Chór Chłopięcy Nfm
  • Chór Dziewczęcy Nfm
  • Kultura
  • Festiwal
  • Opera
  • Wratislavia cantans 2024
  • Edukacja muzyczna
  • Teatr muzyczny
  • Muzyka dziecięca
  • 39
  • (0)0 głosów

Opera Dziecięca: Noye’s Fludde Benjamina Brittena

„Noye’s Fludde” Benjamina Brittena to dzieło, które idealnie oddaje zaangażowanie angielskiego kompozytora w popularyzację muzyki wśród młodszych pokoleń. Britten, twórca znany ze swojej otwartości na różnorodne grupy odbiorców, postanowił stworzyć operę, która nie tylko opowiada fascynującą historię, ale również włącza do udziału dzieci i amatorów muzyki. Opera ta, napisana na podstawie opowieści biblijnej o Arce Noego, stanowi barwną i przystępną w odbiorze interpretację jednego z najbardziej znanych wątków Starego Testamentu.

Muzyczna opowieść o Arce Noego

Britten, znany z tworzenia dzieł komunikatywnych i angażujących, zaczerpnął inspirację do swojej opery z misteriów średniowiecznych, które były popularne w Chester w XV wieku. Te przedstawienia, oparte na wątkach biblijnych, nie tylko miały na celu edukację religijną, ale często zawierały także elementy komiczne. W „Noye’s Fludde” taki właśnie humorystyczny akcent wprowadza postać żony Noego, która bardziej zainteresowana jest plotkami i biesiadowaniem z koleżankami niż budową arki. Jej stosunek do męża dodaje dziełu lekkości i pozwala na wprowadzenie elementów komicznych, które ożywiają religijną narrację.

Podczas gdy Britten pozostawił rolę Boga jako mówioną, partie Noego i jego żony powierzył profesjonalnym śpiewakom. W wykonaniu opery biorą jednak udział głównie amatorzy oraz dzieci, co podkreśla wspólnotowy charakter tego przedsięwzięcia. Britten przewidział dla nich znaczące role, a całość jest wspierana przez niewielką orkiestrę, w której również grają zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy.

Wykonawcy

Małgorzata Podzielny, znana dyrygentka, poprowadzi całość opery. Podzielny jest wybitną postacią w świecie muzyki, specjalizującą się w pracy z młodymi wykonawcami. Jej umiejętność nawiązywania kontaktu z młodymi talentami sprawia, że każde jej wystąpienie to wyjątkowe przeżycie.

Rola Noego przypadła w udziale Łukaszowi Klimczakowi, który dysponuje wyjątkowym barytonem. Klimczak, ceniony w świecie opery za swoje głębokie, emocjonalne interpretacje, z pewnością doskonale odda złożoność postaci Noego, balansując między odpowiedzialnością a ciepłem ojcowskiej miłości.

Postać żony Noego zostanie odtworzona przez Annę Bernacką, mezzosopranistkę o niebywałej charyzmie sceniczej. Bernacka jest znana z umiejętności łączenia technicznej precyzji z pełnym wyrazu aktorstwem, co czyni jej występy niezapomnianymi.

Bogdan Makal, w roli Głosu Boga, pełni funkcję narratora, co wprowadza do opery dodatkowy wymiar. Jego głęboki, rezonujący głos będzie przewodnikiem publiczności przez całą opowieść.

Dziecięce Talenty na Scenie

W operze Brittena znaczącą rolę odgrywają młodzi wykonawcy, którzy odgrywają postacie synów Noego oraz ich żon. Marcin Siciński jako Sem, Józef Undak jako Ham, Mateusz Złomek jako Jafet oraz Weronika Malec, Milena Kluczyńska, Zofia Zdobylak jako ich żony – wszyscy ci młodzi artyści już od najmłodszych lat szlifują swoje talenty i zdobywają doświadczenie sceniczne. Ich zaangażowanie i pasja do muzyki sprawiają, że każde ich wystąpienie jest pełne autentyczności i energii.

Chór Chłopięcy i Chór Dziewczęcy NFM, również biorący udział w przedstawieniu, dodają operze chóralnego rozmachu. Te młode głosy wnoszą świeżość i entuzjazm, a także wprowadzają widownię w pełen emocji klimat opery.

Dzieło Brittena od strony instrumentalnej wspiera grupa muzyków, zarówno zawodowych, jak i amatorów, co dodatkowo podkreśla otwartość opery na różnorodne talenty i poziomy zaawansowania.

Wartość Muzyczna i Artystyczna Opery

Muzyka Brittena, pełna barw i emocji, jest niezwykle przystępna w odbiorze. Jego mistrzowskie wykorzystanie instrumentów perkusyjnych dodaje operze niezwykłej dynamiki i głębi. Szczególnie wyrazista jest scena potopu, w której muzyka doskonale oddaje atmosferę grozy – dźwięki naśladujące grzmoty, ulewę i fale stwarzają sugestywny, niemalże filmowy efekt.

Od premiery w 1958 roku na festiwalu w Aldeburgh, „Noye’s Fludde” jest niezmiennie doceniana za swoje walory artystyczne i edukacyjne. Krytycy chwalili nie tylko samą muzykę, ale również zaangażowanie najmłodszych wykonawców, którzy dzięki takim dziełom mogą rozwijać swoje talenty.

Migracje - 59. Festiwal Wratislavia Cantans

Wratislavia Cantans, jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, co roku przyciąga miłośników muzyki z całego świata. Tegoroczna edycja, której motywem przewodnim są migracje, skupia się na tematach historycznych, społecznych oraz kulturowych, które od wieków wpływały na twórczość artystyczną. Festiwal ten, sięgający korzeniami do 1966 roku, zyskał nie tylko status międzynarodowy, ale także głębokie znaczenie dla polskiej i europejskiej kultury.

Andrzej Kosendiak - dyrektor generalny

Na czele Wratislavia Cantans stoi Andrzej Kosendiak, postać kluczowa dla polskiej muzyki klasycznej, zarówno jako dyrektor generalny Narodowego Forum Muzyki, jak i animator życia kulturalnego. Jego wieloletnia praca na rzecz rozwoju festiwalu przyniosła mu uznanie wśród krytyków i publiczności. Kosendiak, związany z festiwalem od wielu lat, jest jednym z głównych architektów jego współczesnej formy. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans rozwinęła się w wyjątkowe wydarzenie, które łączy tradycję z nowoczesnością.

Giovanni Antonini - dyrektor artystyczny

Równie ważną rolę odgrywa Giovanni Antonini, włoski dyrygent i flecista, który od 12 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Antonini, będący jednym z czołowych interpretatorów muzyki barokowej, jest znany ze swoich precyzyjnych i emocjonalnych interpretacji. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans zyskała międzynarodowe uznanie, a programy festiwalu zyskały nową głębię i różnorodność. Antonini nieustannie poszukuje nowych artystycznych wyzwań, łącząc tradycję z eksperymentem.

Muzyczne Migracje

Temat migracji to jeden z kluczowych wątków tegorocznej edycji festiwalu. Migracje od zawsze kształtowały historię ludzkości, wpływały na rozwój kultur, a także na twórczość artystyczną. W kontekście muzyki migracja może oznaczać nie tylko przemieszczanie się kompozytorów, ale także przenikanie stylów i inspiracji z różnych zakątków świata. W programie Wratislavia Cantans pojawią się utwory powstałe dzięki takim właśnie podróżom, zarówno dosłownym, jak i metaforycznym.

Jednym z przykładów tego, jak migracje wpływały na muzykę, jest twórczość Georga Friedricha Händla. Kompozytor, którego dziadek był kotlarzem w Breslau (dzisiejszym Wrocławiu), w swoim życiu wiele podróżował, czerpiąc inspiracje z różnych kultur europejskich. To właśnie jego młodzieńcze dzieło otworzy tegoroczny festiwal, podkreślając głębokie związki Wrocławia z historią muzyki.

Miasto wielokulturowości

Wratislavia Cantans odbywa się we Wrocławiu – mieście o bogatej i złożonej historii, które przez wieki było świadkiem licznych migracji i przemian. Wrocław, będący symbolem współistnienia różnych religii i kultur, jest doskonałym tłem dla festiwalu, który celebruje różnorodność i jedność poprzez muzykę. Festiwal jest nie tylko świętem muzyki, ale także refleksją nad przeszłością i przyszłością, przypominając nam o znaczeniu otwartości na innych i czerpania z bogactwa różnorodnych tradycji.

Wratislavia Cantans 2024 to nie tylko festiwal muzyki klasycznej, ale także głęboka podróż przez historię, kulturę i emocje. W programie tegorocznej edycji znajdziemy dzieła inspirowane migracjami, które są świadectwem tego, jak podróże, zarówno fizyczne, jak i duchowe, kształtują naszą tożsamość. Festiwal ten, pełen symbolicznych powrotów i nowych początków, przypomina, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice i łączy ludzi na całym świecie.


Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.
Najbliższe wydarzenia w Wrocław