Hommage à Markowski. 59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

  • Yaroslav Shemet
  • Izabela Matuła
  • Adam Kutny
  • Jarosław Wolanin
  • Chór Filharmonii Śląskiej
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
  • Kultura
  • Festiwal
  • Wratislavia cantans 2024
  • Symfoniczna
  • Sakralna
  • Oratorium
  • Kantata
  • 26
  • (0)0 głosów

Hommage à Markowski

Andrzej Markowski, urodzony w 1924 roku, był jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów XX wieku. Był niezrównanym propagatorem polskiej muzyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Jego dorobek artystyczny obejmuje wiele prawykonań dzieł polskich kompozytorów, w tym utworów Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert, który oddaje hołd Markowskiemu, to głęboko symboliczne wydarzenie, w którym usłyszymy zarówno klasyczne kompozycje Góreckiego, jak i premierowe wykonanie utworu jego syna, Mikołaja Piotra Góreckiego.

Henryk Mikołaj Górecki to postać niezwykle ważna w historii polskiej muzyki. Jego twórczość, w której od lat 70. XX wieku dominuje sacrum, jest pełna głębi i emocji. Kompozytor z Górnego Śląska, znany z minimalistycznych form i prostoty, zyskał międzynarodowe uznanie dzięki takim dziełom, jak "Ad Matrem" i "Totus Tuus". Pierwszy z nich, skomponowany w 1971 roku, był przełomowy w jego karierze. W tym utworze Górecki odwołuje się do sacrum, co stało się trwałym elementem jego twórczości. "Ad Matrem" jest wyrazem głębokiej duchowości, a zarazem monumentalnym dziełem, w którym liryzm spotyka się z ostrymi kontrastami dynamicznymi.

Z kolei "Totus Tuus", napisany na chór mieszany a cappella, powstał z okazji trzeciej pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski w 1987 roku. Ten utwór, oparty na papieskim motto, to jedno z najbardziej znanych dzieł Góreckiego. Prosta i klarowna forma muzyczna, składająca się z kilku lirycznych fraz, przynosi poczucie spokoju i głębokiej wiary.

Kolejnym znaczącym dziełem Góreckiego jest II Symfonia "Kopernikowska", która została stworzona na zamówienie Fundacji Kościuszkowskiej z okazji pięćsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Jest to dzieło o niezwykłej intensywności wyrazu, które wykorzystuje maksymalną dynamikę i wyrazistą artykulację. W tej dwuczęściowej symfonii pierwsza część odnosi się do dramatycznego procesu stworzenia, a druga przynosi wyciszenie i kontemplację, kończąc się cytatem z "De revolutionibus orbium coelestium". To właśnie pod batutą Andrzeja Markowskiego symfonia ta zabrzmiała po raz pierwszy.

Mikołaj Piotr Górecki, syn Henryka, kontynuuje muzyczną tradycję rodziny, tworząc dzieła pełne emocji i głębokiego znaczenia. Jego utwór "1944", który będzie miał swoje premierowe wykonanie podczas koncertu, jest hołdem dla Andrzeja Markowskiego w setną rocznicę jego urodzin. Tytuł kompozycji nawiązuje do Powstania Warszawskiego, w którym Markowski brał udział jako żołnierz Armii Krajowej. W okupowanej Warszawie Markowski grywał w kawiarni "U Aktorek" i tworzył pieśni, które podnosiły na duchu Polaków. Finał utworu "1944" zawiera fragment jednej z tych pieśni, co dodaje kompozycji wyjątkowego emocjonalnego ładunku.

Koncert ten to nie tylko hołd dla Andrzeja Markowskiego, ale również okazja do wysłuchania dzieł jednych z najwybitniejszych polskich kompozytorów, wykonanych przez wyjątkowych artystów. Pod batutą Yaroslava Shemeta, młodego, ale już uznanego dyrygenta, wystąpią Izabela Matuła (sopran), Adam Kutny (baryton), Chór Filharmonii Śląskiej pod kierownictwem artystycznym Jarosława Wolanina oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej. Wspólnie stworzą niezapomniane muzyczne przeżycie, które z pewnością zostanie w pamięci słuchaczy na długo.

Andrzej Markowski był nie tylko wielkim dyrygentem, ale również osobą, która miała ogromny wpływ na rozwój polskiej muzyki współczesnej. Dzięki jego pracy wiele dzieł polskich kompozytorów ujrzało światło dzienne i zyskało międzynarodowe uznanie. Jego związek z Henrykiem Mikołajem Góreckim, którego twórczość propagował na całym świecie, jest jednym z najważniejszych aspektów jego kariery. Koncert Hommage à Markowski to nie tylko okazja do uczczenia jego pamięci, ale również do głębszego zrozumienia roli, jaką odegrał w polskiej kulturze muzycznej.

Migracje - 59. Festiwal Wratislavia Cantans

Wratislavia Cantans, jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, co roku przyciąga miłośników muzyki z całego świata. Tegoroczna edycja, której motywem przewodnim są migracje, skupia się na tematach historycznych, społecznych oraz kulturowych, które od wieków wpływały na twórczość artystyczną. Festiwal ten, sięgający korzeniami do 1966 roku, zyskał nie tylko status międzynarodowy, ale także głębokie znaczenie dla polskiej i europejskiej kultury.

Andrzej Kosendiak - dyrektor generalny

Na czele Wratislavia Cantans stoi Andrzej Kosendiak, postać kluczowa dla polskiej muzyki klasycznej, zarówno jako dyrektor generalny Narodowego Forum Muzyki, jak i animator życia kulturalnego. Jego wieloletnia praca na rzecz rozwoju festiwalu przyniosła mu uznanie wśród krytyków i publiczności. Kosendiak, związany z festiwalem od wielu lat, jest jednym z głównych architektów jego współczesnej formy. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans rozwinęła się w wyjątkowe wydarzenie, które łączy tradycję z nowoczesnością.

Giovanni Antonini - dyrektor artystyczny

Równie ważną rolę odgrywa Giovanni Antonini, włoski dyrygent i flecista, który od 12 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Antonini, będący jednym z czołowych interpretatorów muzyki barokowej, jest znany ze swoich precyzyjnych i emocjonalnych interpretacji. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans zyskała międzynarodowe uznanie, a programy festiwalu zyskały nową głębię i różnorodność. Antonini nieustannie poszukuje nowych artystycznych wyzwań, łącząc tradycję z eksperymentem.

Muzyczne Migracje

Temat migracji to jeden z kluczowych wątków tegorocznej edycji festiwalu. Migracje od zawsze kształtowały historię ludzkości, wpływały na rozwój kultur, a także na twórczość artystyczną. W kontekście muzyki migracja może oznaczać nie tylko przemieszczanie się kompozytorów, ale także przenikanie stylów i inspiracji z różnych zakątków świata. W programie Wratislavia Cantans pojawią się utwory powstałe dzięki takim właśnie podróżom, zarówno dosłownym, jak i metaforycznym.

Jednym z przykładów tego, jak migracje wpływały na muzykę, jest twórczość Georga Friedricha Händla. Kompozytor, którego dziadek był kotlarzem w Breslau (dzisiejszym Wrocławiu), w swoim życiu wiele podróżował, czerpiąc inspiracje z różnych kultur europejskich. To właśnie jego młodzieńcze dzieło otworzy tegoroczny festiwal, podkreślając głębokie związki Wrocławia z historią muzyki.

Miasto wielokulturowości

Wratislavia Cantans odbywa się we Wrocławiu – mieście o bogatej i złożonej historii, które przez wieki było świadkiem licznych migracji i przemian. Wrocław, będący symbolem współistnienia różnych religii i kultur, jest doskonałym tłem dla festiwalu, który celebruje różnorodność i jedność poprzez muzykę. Festiwal jest nie tylko świętem muzyki, ale także refleksją nad przeszłością i przyszłością, przypominając nam o znaczeniu otwartości na innych i czerpania z bogactwa różnorodnych tradycji.

Wratislavia Cantans 2024 to nie tylko festiwal muzyki klasycznej, ale także głęboka podróż przez historię, kulturę i emocje. W programie tegorocznej edycji znajdziemy dzieła inspirowane migracjami, które są świadectwem tego, jak podróże, zarówno fizyczne, jak i duchowe, kształtują naszą tożsamość. Festiwal ten, pełen symbolicznych powrotów i nowych początków, przypomina, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice i łączy ludzi na całym świecie.


Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.
Najbliższe wydarzenia w Wrocław