Wykonawcy Karolina Stalmachowska – obój Maksymilian Lipień – obój Aleksander Tesarczyk – klarnet Bartosz Pacan – klarnet basethorn Maciej Niewiara – basethorn Krzysztof Fiedukiewicz – fagot Cezary Rembisz – fagot Marek Barański – kontrafagot Krzysztof Tomczyk – waltornia Paweł Cal – waltornia Mariusz Ziętek – waltornia Damian Walentek – waltornia Karolina Nowak-Waloszczyk – wiolonczela Aleksander Mazanek – kontrabas Program Wolfgang Amadeus Mozart Serenada B-dur Gran Partita KV 361 Antonín Dvořák Serenada d-moll na instrumenty dęte op. 44 Duże zespoły instrumentów dętych święciły triumfy w XVIII wieku. Często pisano dla nich utwory zwane serenadami wykonywane dla umilenia spotkań towarzyskich i kolacji zwykle około 21.00. Leopold Mozart, ojciec Wolfganga Amadeusa, napisał takich serenad ponad 30. Jego syn osiągnął w ich komponowaniu mistrzostwo. Gran Partita to dzieło potężnych rozmiarów, pełne wdzięku, zachwycających połączeń instrumentalnych i słodkich harmonii. W sztuce Amadeusz Petera Shaffera (i filmie Miloša Formana pod tym samym tytułem) Salieri po raz pierwszy pojmuje geniusz Mozarta, słuchając właśnie tego utworu – odczuwa bezgraniczną tęsknotę, którą jest przepełniony. Pisząc niemal sto lat później swoją Serenadę na instrumenty dęte, Antonín Dvořák był pod wrażeniem dzieła Mozarta, do którego Adagia wprost nawiązał w trzeciej części. W swoim dziele połączył styl „retro” z urzekająco pięknymi melodiami, nawiązaniami do czeskiej muzyki ludowej i szczyptą romantycznych namiętności. Adam Suprynowicz