MARTWE KWIATY KAREHANA 枯花

  • Muzyka
  • Inne
  • 5
  • (0)0 głosów

Poniedziałek, 25. 11. 2024, godz. 19.00

MARTWE KWIATY KAREHANA 枯花

Organizator: Program 2 Polskiego Radia

Współorganizator: oto fundacja

Partner: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Wykonawcy:

Anna Karpowicz flet drewniany

Naruhiko Kawaguchi fortepian [Erard, 1848]

Prowadzenie koncertu: Adam Suprynowicz

Program:

Franz Schubert (opr. Ania Karpowicz i Naruhiko Kawaguchi) - Der Tod und das Mädchen D 531, Introdukcja i wariacje na temat „Trockne Blumen” D 802

Ann Southam - Remembering Schubert (1999)

Franz Schubert - Impromptus c-moll D 899

Andrzej Karałow - Interweaving na flet i fortepian historyczny (2021)

Franz Schubert (opr. Theobald Boehm i Ania Karpowicz) - Gute Nacht D 911

Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).

Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

We wtorek 19 listopada przypada 196. rocznica śmierci Franza Schuberta. Kilka dni później, osuwając się w mrok listopadowych nocy, zajrzymy w oczy śmierci – śmierci z miłości, śmierci z samotności, śmierci z wyobcowania. Przyjrzymy się uważnie postaci Dziewczyny i zadamy sobie pytanie, ile kobiet w historii mówiło, szeptało, błagało: „Rühre mich nicht an…” („Nie dotykaj mnie”)? Wyjdziemy daleko poza obszar literackich analiz wiersza Matthiasa Claudiusa, a może zrezygnujemy z nich w ogóle.

W programie koncertu połączymy muzykę Franza Schuberta ze współczesnymi próbami dekonstrukcji jego języka kompozytorskiego. Martwe kwiaty symbolizują śmierć miłości, a ich japońska nazwa karehana poprowadzi nas ku słodyczy, jaką niesie akceptacja przemijania w Wariacjach na flet i fortepian.

Jeśli śmierć i dziewczyna, to nie mogłoby się obejść bez twórczości kobiet, zagramy więc Ann Southam. Jej Pamiętanie Schuberta jest radykalnie repetycyjne, jak odmierzanie kroków wędrowca w zimowej podróży, a także jak czynności życia codziennego milionów kobiet, które prawie nie wiedząc o tym, podtrzymują życie.

Do Schuberta powrócimy w solowym Impromptus c-moll, obracającym się w proch z marszem żałobnym w tle. Dalej, już za horyzontem śmierci, zabrzmi Interweaving malowane schubertiańskimi akordami zaczerpniętymi z Wariacji na flet i fortepian przez polskiego kompozytora Andrzeja Karałowa. Koncert zakończymy pieśnią Gute Nacht z cyklu Podróż zimowa, zatapiając się w ciemnościach.

Ania Karpowicz

Martwe kwiaty to wyjątkowy listopadowy wieczór, który spędzimy w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwszą część wypełni spotkanie z Anną Kowalczyk, dziennikarką, pisarką, aktywistką, fundatorką i pierwszą prezeską Fundacji Muzeum Historii Kobiet i filozofem Tomaszem Stawiszyńskim. Rozmowę poprowadzi Michał Nowak.

W koncertowej części drugiej wystąpią Ania Karpowicz – flet drewniany i pianista Naruhiko Kawaguchi, który zagra na fortepianie Erarda z 1848, udostępnionym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Koncert poprowadzi Adam Suprynowicz.

Całe wydarzenie będzie transmitowane na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Naruhiko Kawaguchi

Urodził się w Morioka i dorastał w Jokohamie w Japonii. Jest laureatem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, a także Międzynarodowego Konkursu Musica Antiqua w Brugii i Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Rzymie (Premio Muzio Clementi). Występował z recitalami fortepianowymi m.in. w Maggio Musicale Fiorentino, na festiwalu „Chopin i jego Europa” (Warszawa), Monteverdi Festival (Cremona), Festival Oude Muziek (Utrecht), Goldberg Festival (Gdańsk). Jako solista występował z Orkiestrą XVIII Wieku, {Oh!}Orkiestrą i innymi. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie muzyki dawnej na Tokyo University of the Arts oraz Conservatorium van Amsterdam. Studiował grę na fortepianie historycznym u Kikuko Ogury i Richarda Egarra oraz grę na klawikordzie u Menno van Delfta.

Ania Karpowicz

Flecistka i kuratorka muzyczna, szczególnie zaangażowana w widoczność pracy twórczej kobiet. Laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna, uczestniczka Fellowship Program Europejskiej Rady Muzycznej 2022–2024 i Leadership Academy for Poland 2024. Aktywna na niwie muzyki klasycznej i współczesnej współtworzy festiwal WarszeMuzik i kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble, współzałożycielka Instytutu Mieczysława Wajnberga i oto fundacji. Jako solistka współpracowała m.in. z orkiestrą AUKSO po dyrekcją Marka Mosia i Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy. Jako kameralistka koncertuje w Polsce i za granicą, między innymi na International Bach Chamber Music Festival w Rydze, Brundibar Festival w New Castle, Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu czy festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. Ukończyła studia fletowe pod kierunkiem Jánosa Bálinta w Hochschule für Musik Detmold i Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.