Poniedziałek, 25. 11. 2024, godz. 19.00
MARTWE KWIATY KAREHANA 枯花
Organizator: Program 2 Polskiego Radia
Współorganizator: oto fundacja
Partner: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Wykonawcy:
Anna Karpowicz flet drewniany
Naruhiko Kawaguchi fortepian [Erard, 1848]
Prowadzenie koncertu: Adam Suprynowicz
Program:
Franz Schubert (opr. Ania Karpowicz i Naruhiko Kawaguchi) - Der Tod und das Mädchen D 531, Introdukcja i wariacje na temat „Trockne Blumen” D 802
Ann Southam - Remembering Schubert (1999)
Franz Schubert - Impromptus c-moll D 899
Andrzej Karałow - Interweaving na flet i fortepian historyczny (2021)
Franz Schubert (opr. Theobald Boehm i Ania Karpowicz) - Gute Nacht D 911
Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
We wtorek 19 listopada przypada 196. rocznica śmierci Franza Schuberta. Kilka dni później, osuwając się w mrok listopadowych nocy, zajrzymy w oczy śmierci – śmierci z miłości, śmierci z samotności, śmierci z wyobcowania. Przyjrzymy się uważnie postaci Dziewczyny i zadamy sobie pytanie, ile kobiet w historii mówiło, szeptało, błagało: „Rühre mich nicht an…” („Nie dotykaj mnie”)? Wyjdziemy daleko poza obszar literackich analiz wiersza Matthiasa Claudiusa, a może zrezygnujemy z nich w ogóle.
W programie koncertu połączymy muzykę Franza Schuberta ze współczesnymi próbami dekonstrukcji jego języka kompozytorskiego. Martwe kwiaty symbolizują śmierć miłości, a ich japońska nazwa karehana poprowadzi nas ku słodyczy, jaką niesie akceptacja przemijania w Wariacjach na flet i fortepian.
Jeśli śmierć i dziewczyna, to nie mogłoby się obejść bez twórczości kobiet, zagramy więc Ann Southam. Jej Pamiętanie Schuberta jest radykalnie repetycyjne, jak odmierzanie kroków wędrowca w zimowej podróży, a także jak czynności życia codziennego milionów kobiet, które prawie nie wiedząc o tym, podtrzymują życie.
Do Schuberta powrócimy w solowym Impromptus c-moll, obracającym się w proch z marszem żałobnym w tle. Dalej, już za horyzontem śmierci, zabrzmi Interweaving malowane schubertiańskimi akordami zaczerpniętymi z Wariacji na flet i fortepian przez polskiego kompozytora Andrzeja Karałowa. Koncert zakończymy pieśnią Gute Nacht z cyklu Podróż zimowa, zatapiając się w ciemnościach.
Ania Karpowicz
Martwe kwiaty to wyjątkowy listopadowy wieczór, który spędzimy w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwszą część wypełni spotkanie z Anną Kowalczyk, dziennikarką, pisarką, aktywistką, fundatorką i pierwszą prezeską Fundacji Muzeum Historii Kobiet i filozofem Tomaszem Stawiszyńskim. Rozmowę poprowadzi Michał Nowak.
W koncertowej części drugiej wystąpią Ania Karpowicz – flet drewniany i pianista Naruhiko Kawaguchi, który zagra na fortepianie Erarda z 1848, udostępnionym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Koncert poprowadzi Adam Suprynowicz.
Całe wydarzenie będzie transmitowane na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Naruhiko Kawaguchi
Urodził się w Morioka i dorastał w Jokohamie w Japonii. Jest laureatem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, a także Międzynarodowego Konkursu Musica Antiqua w Brugii i Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Rzymie (Premio Muzio Clementi). Występował z recitalami fortepianowymi m.in. w Maggio Musicale Fiorentino, na festiwalu „Chopin i jego Europa” (Warszawa), Monteverdi Festival (Cremona), Festival Oude Muziek (Utrecht), Goldberg Festival (Gdańsk). Jako solista występował z Orkiestrą XVIII Wieku, {Oh!}Orkiestrą i innymi. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie muzyki dawnej na Tokyo University of the Arts oraz Conservatorium van Amsterdam. Studiował grę na fortepianie historycznym u Kikuko Ogury i Richarda Egarra oraz grę na klawikordzie u Menno van Delfta.
Ania Karpowicz
Flecistka i kuratorka muzyczna, szczególnie zaangażowana w widoczność pracy twórczej kobiet. Laureatka Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna, uczestniczka Fellowship Program Europejskiej Rady Muzycznej 2022–2024 i Leadership Academy for Poland 2024. Aktywna na niwie muzyki klasycznej i współczesnej współtworzy festiwal WarszeMuzik i kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble, współzałożycielka Instytutu Mieczysława Wajnberga i oto fundacji. Jako solistka współpracowała m.in. z orkiestrą AUKSO po dyrekcją Marka Mosia i Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Michała Klauzy. Jako kameralistka koncertuje w Polsce i za granicą, między innymi na International Bach Chamber Music Festival w Rydze, Brundibar Festival w New Castle, Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu czy festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. Ukończyła studia fletowe pod kierunkiem Jánosa Bálinta w Hochschule für Musik Detmold i Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego.