DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN

  • Muzyka
  • Inne
  • 15
  • (0)0 głosów

Aleksandra Kubas-Kruk sopran

Anna Bernacka mezzosopran

Monika Kruk fortepian

***

DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN

Mieczysław Wajnberg Biblia cygańska op. 57

 Biblia cygańska

 Zydek

 Aptekarz majowy

 Dwa wiatry

 Ślepcy

Szymon Laks Pięć pieśni

 Szczęście

 Przymierze

 Modlitwa

 Erratum

 Wszystko

Witold Lutosławski Pieśni

 Spóźniony słowik

 O Panu Tralalińskim

Mieczysław Wajnberg Stare listy op. 77

 Zegary biją

 Ballada starofrancuska

 Walc starych panien

 Ostatni list

Szymon Laks

 Dyzio Marzyciel

 O Grzesiu kłamczuchu

 Staruszkowie 

Julian Tuwim uważany jest za najbardziej „muzycznego” poetę XX wieku. Słowo, jego brzmienie, a co za tym idzie melodia języka, były dla niego ważniejsze niż sens, jaki miały nieść. Choć nie posiadał muzycznego wykształcenia, nie znał zapisu nutowego, ani nie grał na żadnym instrumencie, muzyka towarzyszyła mu przez całe życie i przekładała się na charakterystyczne cechy jego dzieł —zdecydowanie wyróżniające go spośród innych twórców. Podkreślał, że na odbiór tekstu literackiego wpływają także „pozarozumowe” czynniki. Wśród nich nośnikiem znaczenia był dźwięk, linia melodyczna oraz rytm całości wiersza. Nie bał się eksperymentów językowych, chętnie wykorzystywał atrakcyjną w brzmieniu impresję liryczną, jakże często pojawiającą się w części twórczości skierowanej do dzieci. Choć dziś właśnie ta dziecięca część jego dzieł jest najbardziej rozpoznawalna, trzeba pamiętać, że tworzył dla bardzo szerokiego grona odbiorców, nie tylko pod własnym nazwiskiem, ale również pod trzydziestoma pseudonimami. Dzięki doskonałemu zrozumieniu muzyki dokonał wspaniałego tłumaczenia libretta straussowskiej operetki Zemsta nietoperza. Na swoim koncie miał także oryginalne libretta baletowe i wodewilowe. Tuwim podkreślał, że „piękna piosenka jest wierszem uskrzydlonym przez melodię”. Nie ma się co dziwić, że pisał teksty do określonych piosenek, naturalne stało się także adaptowanie przez muzyków jego poezji. Po wybitne wiersze Tuwima sięgnęli również kompozytorzy muzyki klasycznej: Witold Lutosławski, Szymon Laks czy Mieczysław Wajnberg. Wybór ich pieśni będzie hołdem dla autora w 130. rocznicę jego urodzin. Biblia cygańska op. 57 Mieczysława Wajnberga wskazywana jest jako jeden z najpiękniejszych cyklów utworów wokalnych napisanych przez tegoż kompozytora. Szymon Laks przykładał bardzo dużą wagę do pieśni, choć jego wczesne kompozycje, w tym te oparte na poezji Tuwima, ocierają się o rozrywkowe brzmienia. Także Witold Lutosławski, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich XX wieku śmiało sięgnął po tuwimowskie rymy, by wpleść je w muzyczne wyzwanie dla wokalistów. Wybór pieśni proponowany w koncercie Dwa wiatry idealnie układa się w artystyczny hołd składany poecie Julianowi Tuwimowi.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.