Filharmonia Gorzowska – Szymon Nehring

  • Muzyka
  • Klasyka
  • 22
  • (0)0 głosów

Organizator: Filharmonia Gorzowska

Współorganizator: Program 2 Polskiego Radia

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej

Szymon Nehring fortepian

Przemysław Fiugajski dyrygent

Program:

Johannes Brahms - I Koncert fortepianowy d-moll op. 15

Joseph Haydn - Symfonia nr 92 G-dur Oksfordzka Hob. I:92

Wielka muzyka nieraz rodzi się z wielkiego cierpienia. 27 lutego 1854 roku Robert Schumann, dręczony chorobą psychiczną, rzucił się do Renu, aby odebrać sobie życie. Został uratowany, jednak zmarł dwa lata później, nigdy nie powróciwszy do zdrowia. Młody Johannes Brahms pospieszył na pomoc rodzinie swoich protektorów – Clara i Robert byli bowiem pierwszymi, którzy dostrzegli jego geniusz. Podobno właśnie wydarzenia 1854 roku zainspirowały wielkiego romantyka do napisania I Koncertu fortepianowego. Ten monumentalny utwór łączy w zadziwiającą harmonię ostre, dysonujące brzmienia z pełnymi spokoju kantylenami, a współgranie solisty z orkiestrą zdaje się odwzorowywać zawiłe koleje ludzkiego życia.

Wielka muzyka może być także owocem sukcesu. W 1790 roku rodzina Esterházy rozwiązała swoją orkiestrę pałacową, a Joseph Haydn – który stał się najsłynniejszym kompozytorem w Europie – otrzymał zaproszenie do Anglii. Symfonią nr 92 dyrygował na koncertach w Londynie i Oksfordzie, w związku z nadaniem mu doktoratu w dziedzinie muzyki. Symfonia „Oksfordzka” to przykład mistrzowskiego kunsztu i wielkiego poczucia humoru, który zapowiada późniejsze osiągnięcia Ludwiga van Beethovena i Gioacchina Rossiniego.

PRZEMYSŁAW FIUGAJSKI

Dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk. W listopadzie 2007 roku nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie Pawła Mykietyna (z Jerzym Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody Fryderyk 2009). Jego płyta z muzyką symfoniczną Wojciecha Ziemowita Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux, zdobyła w 2010 roku wyróżnienie Supersonic przyznawane przez wychodzące w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów: Michała Dobrzyńskiego (2012) i Agnieszki Stulgińskiej (2013).

Od 2003 do 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów. Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej oraz Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Lubelskiej. W latach 2016-2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018-2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym przygotował m.in. znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę premiery rewii Czy można w taką noc... zakochać się?, operetki Kraina uśmiechu Ferenca Lehára oraz musicalu Hallo Szpicbródka wg filmowego scenariusza Ludwika Starskiego.

SZYMON NEHRING

Jeden z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. Jest jedynym Polakiem, który otrzymał pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artura Rubinstein w Tel Awiwie. W wieku 19 lat był również finalistą Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występuje z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Narodowa Orkiestra Izraela, Bamberger Symphoniker, Symphoniker Hamburg, Orchester Philharmonique de Marseille i Orchestre Paseloup we Francji oraz Orkiestra XVIII Wieku; współpracuje z takimi dyrygentami jak John Axelrod, Łukasz Borowicz, Sylvain Cambreling, Karina Canellakis, Pablo Heras-Casado, Marzena Diakun, Lawrence Foster, Giancarlo Guerrero, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak, Pawel Przytocki, George Tchitchinadze, David Zinman i Omer Meir Wellber. Występował oraz nagrywał z Krzysztofem Pendereckim.

Koncertował w takich salach jak Carnegie Hall, Tonhalle Zürich, Elbphilharmonie w Hamburgu, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Auditorio Nacional w Madrycie, Konzerthaus w Berlinie, DR Koncerthuset w Kopenhadze, Musikverein w Wiedniu oraz Prinzregententheater i Herkulessaal w Monachium.

Ma w dorobu kilka płyt, zarówno recitalowych, jak i z orkiestrą. Wśród nagrań znajdują się m.in. Koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. W sezonie 2024/2025 ukażą się dwa nowe wydawnictwa – pierwsze z nich będzie poświęcone nurtowi minimalizmu w muzyce, drugie będzie pierwszą częścią cyklu Chopinowskich nagrań dla Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie.

Pianista wystąpi w sezonie między innymi w takich salach jak Bozar w Brukseli, Laeiszhalle w Hamburgu i La Seine Musicale w Paryżu. Zaplanowana jest także trasa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z jego udziałem pod batutą Marin Alsop.

ORKIESTRA FILHARMONII GORZOWSKIEJ

Swoją działalność zainaugurowała w maju 2011 roku. Jej dyrektorami artystycznymi byli kolejno: Piotr Borkowski (marzec 2011-październik 2012), Monika Wolińska (kwiecień 2013-kwiecień 2017) i Jacek Kraszewski (wrzesień 2017-grudzień 2020). Od lipca 2021 roku funkcję tę pełni Przemysław Fiugajski.

Zespół wykonuje ambitny i zróżnicowany repertuar – od baroku po współczesność, ma na koncie współpracę z wieloma wybitnymi osobowościami polskiej i międzynarodowej sceny muzycznej. Orkiestra zagrała pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski czy Wojciech Rajski. Wśród solistów, z którymi wystąpiła, znaleźli się m.in. Maxim Vengerov, Thomas Hampson, Soyoung Yoon, Ivan Monighetti, Adam Makowicz, Agata Szymczewska, Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Pławner, Małgorzata Walewska, Agnieszka Rehlis, Iwona Hossa, Natalie Choquette, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Janusz Wawrowski, Piotr Paleczny i Ewa Pobłocka.

Muzycy wielokrotnie występowali również z artystami sceny jazzowej i rozrywkowej, takimi jak m.in.: Leszek Możdżer, Włodek Pawlik, Jarek Śmietana, Henryk Miśkiewicz, Jose Torres, Irena Santor, Grzegorz Turnau, Mieczysław Szcześniak i Marcin Wyrostek; na koncie mają także współpracę z kompozytorami Janem A.P. Kaczmarkiem (festiwal Transatlantyk) i Radzimirem Dębskim (projekt Hip-Hop Symfonicznie z udziałem jednego z najważniejszych polskich raperów Miuosha), a także koncerty na festiwalu Przystanek Woodstock, gdzie zagrali z Michałem Jelonkiem (2014) oraz amerykańską kapelą rockową Dead Daisies (2017).

Orkiestra prowadzi również aktywną działalność artystyczną w regionie transgranicznym. W roku 2022 rozpoczęła współpracę z renomowanym festiwalem muzycznym Choriner Musiksommer (Brandenburgia, Niemcy), otrzymując jednocześnie zaproszenie na dwa kolejne sezony. Regularnie zapraszana jest także z koncertami do dwumiasta Słubice – Frankfurt nad Odrą.

W swoim dorobku artystycznym posiada trzy płyty CD: Sibelius, Czajkowski – koncerty skrzypcowe (2012) nagrane wspólnie ze skrzypaczką Soyoung Yoon, Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – Spotkanie (2015) oraz Malawski, Palester – Ślad ocalony (2022), która otrzymała nominację do Fryderyka 2024 w kategorii Album Roku – Muzyka Orkiestrowa.

BILETY:

80 zł - bilet pełnopłatny

Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.