Wachlarz łódzki. Interdyscyplinarne spotkania z kulturą: Tajemnice najdawniejszych instrumentów klawiszowych

  • Muzyka
  • 11
  • (0)0 głosów

Tajemnice najdawniejszych instrumentów klawiszowych to kolejne fascynujące spotkanie w ramach cyklu Wachlarz łódzki. Interdyscyplinarne spotkania z kulturą. Celem tych wyjątkowych, słowno-muzycznych wydarzeń, jest prezentacja unikatowego programu muzycznego oraz omówienie jego wybranych aspektów, gdzie słowo i muzyka splatają się w harmonijną całość. Kameralna atmosfera sprzyja zadawaniu pytań i swobodnej interakcji między prowadzącą a publicznością.

Tym razem przeniesiemy się w czasie, aby zgłębić tajniki najdawniejszych instrumentów klawiszowych, takich jak clavisimbalum, klawikord 3-krotnie i 2-krotnie wiązany, a także wirginał, będący kopią weneckiego dzieła Deomenico da Pesaro z około 1500 roku. W programie koncertu usłyszymy również piękne utwory wokalne. W rolę przewodniczki tego muzycznego przedsięwzięcia wcieli się Anna Krysztofiak, która nie tylko zagra i zaśpiewa, ale także poprowadzi nasze spotkanie.

Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów azjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie w 2018 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest aktywną realizatorką przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem „Słowo i muzyka u jezuitów”.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.