Pieśni księżniczki z baśni i Symfonię „Pieśni o nocy” pozornie łączy jedynie autor. Niewątpliwie jest to też związek dzieła z tekstem. Choć w przypadku Pieśni księżniczki jest to umuzycznienie tekstów siostry Karola Szymanowskiego – Zofii, a w wypadku Symfonii – tekst Jalala’ad Din Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego, łączy je egzotyka, liryzm, orientalna aura.
Strauss po raz pierwszy zobaczył Salome Oscara Wilde’a w niemieckim tłumaczeniu w Berlinie w listopadzie 1902 roku. Opera powstała na kanwie tego tłumaczenia wywołała zgorszenie w Europie, Ameryce. Szczególnie kontrowersyjnym był Taniec siedmiu zasłon – jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła. Pierwsza Salome – Marie Wittich – odmówiła wykonania utworu, twierdząc, że żadna szanująca kobieta nie rozbiera się na scenie. Scena erotycznego przebłagania Heroda, by ofiarował księżniczce głowę martwego Jana Chrzciciela, muzycznie pełna jest muzycznego bogactwa, orientalizmu oraz rosnącego podniecenia podkreślanego przez stopniowe przyspieszenie i zwiększenie głośności orkiestry.
Program:
Karol Szymanowski, Pieśni księżniczki z baśni op. 18
Karol Szymanowski, III Symfonia „Pieśni o nocy”
Richard Strauss, Taniec Salome z opery Salome op. 54
Artyści:
Iwona Sobotka -sopran
Chór FIlharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Michał Klauza – dyrygent
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie to wyjątkowe wydarzenie kulturalne, organizowane przez Narodowe Centrum Kultury przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Festiwal ten jest doskonałą okazją do odkrycia bogactwa muzycznego dziedzictwa krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jego celem jest nie tylko promocja kultury tych regionów, ale także ukazanie ich muzycznej różnorodności i unikalności.
Obszar, z którego wywodzi się festiwal, obejmuje szeroki zakres krajów: od Bałkanów, poprzez Rumunię, Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, aż po kraje bałtyckie. Ten rozległy region to prawdziwy tygiel kulturowy, w którym spotykają się różne tradycje, style i epoki muzyczne. Eufonie to miejsce, w którym harmonijnie łączą się dźwięki przeszłości z nowoczesnymi brzmieniami, tworząc przestrzeń do odkrywania i doceniania różnorodnych form ekspresji muzycznej.
Nazwa festiwalu wywodzi się od greckiego słowa „euphonia”, które oznacza harmonijnie zestawione dźwięki. Symbolika ta jest odzwierciedlona w identyfikacji wizualnej festiwalu, łączącej literę „f” z otworem rezonansowym instrumentów smyczkowych, takich jak skrzypce, wiolonczela czy kontrabas. To połączenie symbolizuje jedność i harmonię, które są istotą festiwalu.
Robert Piaskowski pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Jako ceniony dyrygent i pedagog, Piaskowski wnosi do festiwalu nieocenioną wiedzę i doświadczenie, które przyczyniają się do jego artystycznego sukcesu. Jego wizja i zaangażowanie w rozwój festiwalu pozwala na przedstawienie bogatej i zróżnicowanej oferty muzycznej.
Eufonie prezentują nie tylko muzykę różnych epok, ale także stylów, tworząc przestrzeń dla twórców zarówno uznanych, jak i młodych artystów. Dzięki temu festiwal staje się ważnym miejscem wymiany kulturalnej i artystycznej, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, a różne brzmienia współistnieją w harmonijnym zestawieniu.