Śmierć komiwojażera

  • Juliusz Chrząstowski
  • Katarzyna Żuk
  • Maciej Kobiela
  • Damian Sosnowski
  • Piotr Seweryński
  • Sławomir Sulej
  • Karolina Bednarek
  • Edmund Krempiński
  • Magdalena Kaszewska
  • Rozalia Rusak
  • Wojciech Oleksiewicz.
  • Kultura
  • Teatr
  • Dramat psychologiczny
  • Teatr współczesny
  • Tragikomedia
  • Krytyka społeczna
  • Dramat rodzinny
  • 7
  • (0)0 głosów

"Śmierć komiwojażera" Arthura Millera to jeden z najwybitniejszych dramatów XX wieku, wyróżniony nagrodą Pulitzera. Spektakl opowiada o losach Willy'ego Lomana – postaci tragikomicznej, starzejącego się domokrążcy, który przez całe życie próbował odnaleźć szczęście w dążeniu do materialnych sukcesów. W reżyserii Remigiusza Brzyka, ten dramat nabiera dodatkowej głębi, ukazując zarówno komizm, jak i gorzką ironię życia człowieka uwięzionego w iluzjach własnych marzeń.

Główny bohater, Willy Loman, to komiwojażer – sprzedawca, który całe życie poświęcił swojej pracy, marząc o lepszym losie dla siebie i swojej rodziny. W jego głowie nadal tkwi wyidealizowany obraz amerykańskiego snu, w którym ciężka praca, lojalność wobec systemu i wytrwałość są kluczami do sukcesu. Jednak rzeczywistość nie jest tak łaskawa, jakby się mogło wydawać. Willy z każdym dniem traci kontakt z rzeczywistością, zapadając w coraz głębszą frustrację i depresję, co prowadzi go do tragicznego finału.

Willy Loman – apostoł złudzeń

Postać Willy'ego Lomana, grana przez Juliusza Chrząstowskiego, to symbol człowieka złamanego przez system, który tak bardzo starał się zadowolić. Willy jest lojalnym wyznawcą kapitalizmu, przekonanym, że ciężka praca przyniesie mu upragniony sukces. Jednak mimo swoich starań, nic mu się nie udaje. Jego życie pełne jest porażek, a marzenia o wielkich osiągnięciach coraz bardziej oddalają się od rzeczywistości. Loman to człowiek, który zbudował swoje życie na iluzji – iluzji, że posiadanie jest ważniejsze od bycia. Jego rozpaczliwe pragnienie spełnienia i uznania prowadzi do nieodwracalnych decyzji, które niszczą to, co dla niego najważniejsze.

Willy to tragiczna postać, z jednej strony wzbudzająca współczucie, a z drugiej irytująca swoimi nieracjonalnymi zachowaniami. Jego desperacja, by osiągnąć sukces, prowadzi do destrukcji relacji z rodziną, szczególnie z synem Biffem. Ciągłe zaprzeczanie porażkom i wyolbrzymianie drobnych sukcesów sprawia, że Willy staje się postacią o głębokiej psychologii, pełną sprzeczności.

Linda Loman – wierna żona

Katarzyna Żuk, wcielająca się w postać Lindy Loman, to przykład lojalnej żony, która mimo wszystko stoi u boku swojego męża. Linda to kobieta cierpliwa, wyrozumiała, gotowa na wszystko, aby wspierać Willy'ego w jego upadku. Chociaż jest świadoma jego porażek, nie opuszcza go i stara się go chronić przed brutalnością świata. Linda to filar rodziny, ale jednocześnie ofiara systemu, który zabiera jej nie tylko męża, ale i stabilność emocjonalną. Jej relacja z Willym pełna jest napięć, lecz także głębokiej miłości, co czyni ją postacią tragiczną na swój sposób.

Biff Loman – niespełniony syn

Maciej Kobiela w roli Biffa Lomana to obraz syna, który nie spełnia oczekiwań swojego ojca. Biff, będąc młodzieńcem pełnym potencjału, jest symbolem pokolenia, które nie potrafi odnaleźć się w świecie wymagań i presji narzuconej przez starsze pokolenie. Jego relacja z ojcem jest napięta, pełna rozczarowań i konfliktów. Mimo że Biff stara się zrozumieć Willy'ego, to jego własne pragnienia i ambicje stoją w sprzeczności z oczekiwaniami ojca. Biff to postać tragiczna, nie potrafiąca pogodzić się z tym, kim naprawdę jest, a czego od niego oczekuje społeczeństwo i rodzina.

Happy Loman – młodszy brat w cieniu

Damian Sosnowski w roli Happy'ego Lomana, młodszego brata Biffa, to postać żyjąca w cieniu oczekiwań rodziny. Happy, podobnie jak ojciec, wierzy w amerykański sen, jednak jego ambicje i dążenia nie przynoszą realnych rezultatów. Jego postać to tragikomiczny obraz człowieka, który, mimo licznych porażek, nadal wierzy w system, który go niszczy. Happy to przykład człowieka żyjącego w iluzji, starającego się zadowolić wszystkich dookoła, choć sam nie znajduje spełnienia w życiu.

Symbolika współczesności

Spektakl w reżyserii Remigiusza Brzyka nie tylko ukazuje dramat jednostki, ale również jest komentarzem na temat współczesnych problemów społecznych. Historia Willy'ego Lomana, choć osadzona w realiach amerykańskich lat 40., nabiera nowego znaczenia w kontekście dzisiejszej Polski. Przekonanie, że ciężka praca automatycznie prowadzi do sukcesu, jest wciąż żywe, jednak dla wielu okazuje się iluzją. Postacie Lomana i jego synów symbolizują pokolenie, które dorastało z nadzieją na spełnienie marzeń o dobrobycie, lecz zderzyło się z brutalną rzeczywistością rynku pracy, kredytów i nieustannej rywalizacji.

Za przekład dramatu odpowiada Joanna Gorczycka, która z powodzeniem oddała specyfikę języka i emocji bohaterów. Scenografia autorstwa Mariki Wojciechowskiej wprowadza widzów w surową, minimalistyczną przestrzeń, która podkreśla pustkę i izolację, z jaką mierzą się bohaterowie. Kostiumy Rafała Domagały subtelnie odzwierciedlają kontrasty między aspiracjami a rzeczywistością, a muzyka Jacka Grudnia tworzy atmosferę napięcia i melancholii. Ważnym elementem spektaklu jest również identyfikacja graficzna autorstwa Oli Jasionowskiej, która nadaje przedstawieniu współczesny charakter.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.