KONOPIELKA

  • Krzysztof Majchrzak
  • Anna Seniuk
  • Joanna Sienkiewicz
  • Tomasz Jarosiński
  • Jerzy Block
  • Marek Siudym
  • Franciszek Pieczka
  • Jan Paweł Kruk
  • Tadeusz Wojtych
  • Wojciech Zagórski
  • Anna Milewska
  • Jan Jurewicz
  • Aleksander Fogiel
  • Arkadiusz Bazak
  • Marek Kępiński
  • Jacek Kałucki
  • Zbigniew Kaczmarek
  • Sylwester Maciejewski
  • Kino
  • Autorskie
  • Komedia
  • Adaptacja literacka
  • Film psychologiczny
  • Dramat obyczajowy
  • Film czarno-biały
  • 185
  • (0)0 głosów

"Konopielka" – Arcydzieło Polskiego Kina w Reżyserii Witolda Leszczyńskiego

"Konopielka", film w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, to wybitna adaptacja powieści Edwarda Redlińskiego o tym samym tytule. Ta komedia, pełna głębokich refleksji na temat tradycji i zderzenia ze współczesnością, miała swoją premierę w 1982 roku, zyskując szerokie uznanie krytyków oraz publiczności. Leszczyński, reżyser i scenarzysta w jednym, stworzył dzieło, które nie tylko bawi, ale również skłania do przemyśleń nad życiem i przemijaniem.

Akcja filmu rozgrywa się w małej wsi Taplary na Podlasiu, gdzie mieszkańcy żyją w odosobnieniu od cywilizacji, z dala od nowoczesności i postępu. Ich życie jest proste, oparte na rytmie przyrody, tradycjach i zabobonach. Wydaje się, że czas w Taplarach stanął w miejscu. Ten idylliczny spokój burzy przybycie przedstawicieli władzy z powiatu oraz młodej nauczycielki, którzy wprowadzają elektryczność i chcą założyć szkołę. Dla wieśniaków, którzy nigdy wcześniej nie słyszeli o radiu, postęp ten staje się zagrożeniem dla ich dotychczasowego, spokojnego życia.

Krzysztof Majchrzak, wcielający się w postać głównego bohatera Kaziuka Bartoszewicza, zagrał rolę niezwykle przekonująco, oddając prostotę i zagubienie wieśniaka w obliczu nowych realiów. Kaziuk, mąż Handzi (w tej roli Anna Seniuk), staje się symbolem oporu wobec zmian, które są dla niego niezrozumiałe i budzące lęk. Jego postać, choć komiczna, skrywa głębsze przemyślenia na temat relacji człowieka z naturą, społeczeństwem i technologią.

Anna Seniuk jako Handzia Bartoszewicz wnosi do filmu ciepło i wyrozumiałość. Jej postać, choć podporządkowana mężowi, wykazuje się dużą mądrością życiową i otwartością na nowości. Seniuk, znana z licznych ról filmowych i teatralnych, tutaj zachwyca autentycznością i subtelnością w oddaniu emocji swojej bohaterki.

Postać nauczycielki Joli, grana przez Joannę Sienkiewicz, to kolejny ważny element filmu. Młoda i ambitna, zderza się z konserwatywną społecznością wsi. Jej postać jest nośnikiem nowoczesnych wartości, co wywołuje zarówno podziw, jak i opór. Sienkiewicz zagrała rolę z pełnym zaangażowaniem, pokazując siłę i determinację swojej bohaterki, a jednocześnie jej wrażliwość wobec odmienności kulturowej.

Ważną rolę w filmie pełni także Franciszek Pieczka jako Dziad, który pojawia się w snach Kaziuka jako Pan Bóg. Jego obecność w filmie dodaje mistycyzmu i głębszego, symbolicznego wymiaru. Pieczka, uznany aktor polskiego kina, po raz kolejny udowadnia swoją wszechstronność, wcielając się w postać z pozoru prostą, lecz niosącą ze sobą głębokie przesłanie.

Nie można pominąć również Tomasza Jarosińskiego w roli Ziutka, syna Kaziuka, który reprezentuje młodsze pokolenie, bardziej otwarte na zmiany, ale jednocześnie zagubione między tradycją a nowoczesnością. Jarosiński zagrał swoją rolę z wyczuciem, oddając konflikt wewnętrzny młodego człowieka na progu dorosłości.

Ważnym aspektem filmu jest jego warstwa wizualna. Reżyser, aby uniknąć wrażenia wiejskiej sielanki, zdecydował się na czarno-białe zdjęcia, co nadaje filmowi surowości i głębi. Zdjęcia, autorstwa Zbigniewa Napiórkowskiego, kręcono na terenie Mazowsza, w autentycznych lokalizacjach, co dodaje realizmu i autentyczności całej produkcji. Szczególne miejsce w filmie zajmują sceny ukazujące wiejskie życie i krajobrazy, które podkreślają izolację wsi od reszty świata.

Na uwagę zasługuje również muzyka Wojciecha Karolaka, która doskonale współgra z narracją filmu, tworząc atmosferę nostalgii i refleksji. Kompozycje Karolaka są subtelne, ale jednocześnie wyraziste, idealnie wpasowując się w tonację filmu.

Scenografia autorstwa Macieja Marii Putowskiego oraz montaż Łucji Ośko to kolejne elementy, które zasługują na wyróżnienie. Scenografia oddaje autentyczność wiejskiego życia, pełnego prostoty, ale też surowości, co doskonale koresponduje z tematyką filmu. Montaż, precyzyjny i dobrze przemyślany, nadaje rytm narracji, podkreślając kluczowe momenty i emocje bohaterów.

W kontekście kulturowym "Konopielka" to nie tylko film o zderzeniu tradycji z nowoczesnością, ale także głęboka refleksja nad zmianami społecznymi, które dotykają nawet najbardziej odizolowane społeczności. Film Leszczyńskiego to prawdziwe arcydzieło polskiego kina, które mimo upływu lat nie traci na aktualności.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.