Spotkanie na muzycznym szlaku
Podróż do świata dźwięków rozpoczyna się od najwcześniejszych lat życia, kiedy dziecko jeszcze nie potrafi mówić, ale już potrafi słuchać. Spotkanie na muzycznym szlaku to wyjątkowy koncert dedykowany dzieciom do trzeciego roku życia, który pozwala najmłodszym odkryć magię muzyki w sposób naturalny i przystępny. To nie tylko koncert, ale także doświadczenie, które wprowadza dzieci w świat różnorodnych melodii, rytmów i kultur, stymulując ich rozwój muzyczny od najwcześniejszych lat.
Teoria Gordona – Podstawa Muzycznej Edukacji
Koncert oparty jest na teorii uczenia się muzyki autorstwa profesora Edwina E. Gordona. To niezwykle istotny aspekt, który wyróżnia to wydarzenie. Zgodnie z tą teorią, kluczowym elementem rozwoju muzycznego dziecka jest akulturacja, czyli zanurzenie w muzycznej kulturze od najmłodszych lat. Dzieci uczą się muzyki w sposób podobny do nauki języka – poprzez słuchanie i naśladowanie. Właśnie dlatego koncerty gordonowskie mają swobodną formę, pozwalającą dzieciom na aktywne uczestnictwo i zaangażowanie.
Uczestnicy – Niezwykła Obsada Muzyków
Na scenie pojawią się wybitni muzycy, każdy z nich wnosi do tego wydarzenia coś unikalnego:
Wydarzenie to nie ogranicza się jedynie do słuchania muzyki. Dzieci wraz z rodzicami i opiekunami są aktywnymi uczestnikami spotkania. Siedząc na podłodze wśród muzyków, mają okazję nie tylko słuchać, ale także współtworzyć muzykę. Animacje dźwiękiem, prowadzone przez Dominikę Stogę i Elżbietę Sokołowską, wciągają najmłodszych w świat dźwięków, ucząc ich reagowania na muzykę w sposób naturalny i intuicyjny.
Podczas koncertu dzieci zachęcane są do śpiewania, tańczenia, a także rytmizowania z wykorzystaniem własnych „instrumentów”, takich jak grzechotki, dzwoneczki czy bębenki. Dzięki temu każde dziecko ma szansę poczuć się częścią muzycznego spektaklu.
Prowadzenie Spotkania – Profesjonalizm i Pasja
Całe wydarzenie prowadzone jest przez Martynę Bulińską i Agnieszkę Grudzień-Gaczyńską, które dzięki swojemu doświadczeniu i pasji potrafią stworzyć przyjazną, ciepłą atmosferę, sprzyjającą nauce i zabawie. Ich umiejętność komunikacji z najmłodszymi uczestnikami sprawia, że koncert staje się niezapomnianym przeżyciem dla każdego malucha.
Spotkanie na muzycznym szlaku to nie tylko muzyka, ale także podróż do świata wyobraźni, gdzie dźwięki stają się narzędziem odkrywania nowych rzeczywistości. To spotkanie różnych kultur, tradycji i rytmów, które tworzą jedyny w swoim rodzaju kalejdoskop dźwięków.
Podsumowanie
Każdy z uczestników tego wydarzenia wnosi swoją unikalną energię, tworząc niepowtarzalny spektakl, który nie tylko bawi, ale również uczy i inspiruje. Spotkanie na muzycznym szlaku to idealna okazja, aby najmłodsi mogli zaczerpnąć z bogactwa muzyki i rozwijać swoje umiejętności w atmosferze zabawy i radości.
Migracje - 59. Festiwal Wratislavia Cantans
Wratislavia Cantans, jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, co roku przyciąga miłośników muzyki z całego świata. Tegoroczna edycja, której motywem przewodnim są migracje, skupia się na tematach historycznych, społecznych oraz kulturowych, które od wieków wpływały na twórczość artystyczną. Festiwal ten, sięgający korzeniami do 1966 roku, zyskał nie tylko status międzynarodowy, ale także głębokie znaczenie dla polskiej i europejskiej kultury.
Andrzej Kosendiak - dyrektor generalny
Na czele Wratislavia Cantans stoi Andrzej Kosendiak, postać kluczowa dla polskiej muzyki klasycznej, zarówno jako dyrektor generalny Narodowego Forum Muzyki, jak i animator życia kulturalnego. Jego wieloletnia praca na rzecz rozwoju festiwalu przyniosła mu uznanie wśród krytyków i publiczności. Kosendiak, związany z festiwalem od wielu lat, jest jednym z głównych architektów jego współczesnej formy. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans rozwinęła się w wyjątkowe wydarzenie, które łączy tradycję z nowoczesnością.
Giovanni Antonini - dyrektor artystyczny
Równie ważną rolę odgrywa Giovanni Antonini, włoski dyrygent i flecista, który od 12 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Antonini, będący jednym z czołowych interpretatorów muzyki barokowej, jest znany ze swoich precyzyjnych i emocjonalnych interpretacji. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans zyskała międzynarodowe uznanie, a programy festiwalu zyskały nową głębię i różnorodność. Antonini nieustannie poszukuje nowych artystycznych wyzwań, łącząc tradycję z eksperymentem.
Muzyczne Migracje
Temat migracji to jeden z kluczowych wątków tegorocznej edycji festiwalu. Migracje od zawsze kształtowały historię ludzkości, wpływały na rozwój kultur, a także na twórczość artystyczną. W kontekście muzyki migracja może oznaczać nie tylko przemieszczanie się kompozytorów, ale także przenikanie stylów i inspiracji z różnych zakątków świata. W programie Wratislavia Cantans pojawią się utwory powstałe dzięki takim właśnie podróżom, zarówno dosłownym, jak i metaforycznym.
Jednym z przykładów tego, jak migracje wpływały na muzykę, jest twórczość Georga Friedricha Händla. Kompozytor, którego dziadek był kotlarzem w Breslau (dzisiejszym Wrocławiu), w swoim życiu wiele podróżował, czerpiąc inspiracje z różnych kultur europejskich. To właśnie jego młodzieńcze dzieło otworzy tegoroczny festiwal, podkreślając głębokie związki Wrocławia z historią muzyki.
Miasto wielokulturowości
Wratislavia Cantans odbywa się we Wrocławiu – mieście o bogatej i złożonej historii, które przez wieki było świadkiem licznych migracji i przemian. Wrocław, będący symbolem współistnienia różnych religii i kultur, jest doskonałym tłem dla festiwalu, który celebruje różnorodność i jedność poprzez muzykę. Festiwal jest nie tylko świętem muzyki, ale także refleksją nad przeszłością i przyszłością, przypominając nam o znaczeniu otwartości na innych i czerpania z bogactwa różnorodnych tradycji.
Wratislavia Cantans 2024 to nie tylko festiwal muzyki klasycznej, ale także głęboka podróż przez historię, kulturę i emocje. W programie tegorocznej edycji znajdziemy dzieła inspirowane migracjami, które są świadectwem tego, jak podróże, zarówno fizyczne, jak i duchowe, kształtują naszą tożsamość. Festiwal ten, pełen symbolicznych powrotów i nowych początków, przypomina, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice i łączy ludzi na całym świecie.