Axis mundi – Nowogrodziec. 59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

  • Música Temprana
  • Adrián Rodríguez Van Der Spoel
  • Kultura
  • Festiwal
  • Wratislavia cantans 2024
  • Barok
  • Muzyka dawna
  • Muzyka sakralna
  • Muzyka kolonialna
  • Muzyka ameryki łacińskiej
  • 43
  • (0)0 głosów

Axis Mundi – Spotkanie Muzyki Kolonialnej Ameryki Łacińskiej

Podczas koncertu w Nowogrodźcu publiczność będzie miała okazję zanurzyć się w niezwykle bogaty i różnorodny świat muzyki kolonialnej Ameryki Łacińskiej. Program wydarzenia oparty jest na kompozycjach pochodzących z archiwum Seminarium św. Antoniego Wielkiego w Cusco, które obejmują utwory zarówno anonimowych twórców, jak i wybitnych kompozytorów tamtych czasów, takich jak Juan de Araujo oraz Tomás de Torrejón y Velasco.

Cusco, niegdyś stolica Inków, w czasach kolonialnych przekształciło się w ośrodek katolicki, będący jednym z najważniejszych miejsc na mapie duchowej Ameryki Południowej. Historia tego miejsca jest pełna napięć i konfliktów, co miało swoje odbicie również w muzyce sakralnej. Lamentacje Jeremiasza, które zostaną zaprezentowane podczas koncertu, stanowią jedno z najbardziej wymownych dzieł muzyki religijnej tamtego okresu. Powstały one w kontekście kulturowego zderzenia europejskich tradycji muzycznych z rdzennymi kulturami Ameryki Łacińskiej, tworząc nową jakość, pełną głębi i emocji.

Wśród anonimowych utworów z Cusco, które zostaną wykonane, znajdziemy między innymi "Lamentación primera del Miércoles Santo, a 7" oraz "Lamentación primera del Jueves Santo, a 5". Kompozycje te, początkowo silnie inspirowane hiszpańskim stylem muzycznym, z czasem zaczęły przenikać wpływy włoskie, co nadało im wyjątkowy charakter. Wykorzystując różne techniki polifonii, artyści tamtych czasów potrafili tworzyć utwory zarówno jedno-, dwu-, jak i wielogłosowe, które zachwycają swoją złożonością i emocjonalnym ładunkiem.

Juan de Araujo, którego "Lamentación segunda del Miércoles Santo, a 4" usłyszymy podczas koncertu, był jednym z najważniejszych kompozytorów okresu kolonialnego w Boliwii. Jego twórczość odzwierciedla ekstrawagancję barokowej muzyki, a jednocześnie jest głęboko zakorzeniona w tradycjach muzycznych regionu. Araujo potrafił w mistrzowski sposób łączyć europejskie techniki kompozytorskie z lokalnymi melodiami, co sprawia, że jego dzieła mają niepowtarzalny charakter.

W programie nie zabraknie także utworów Tomása de Torrejóna y Velasca, który uważany jest za jednego z najważniejszych twórców muzyki sakralnej w Ameryce Łacińskiej. Jego kompozycje, takie jak "Lamentación primera del Miércoles Santo, a 7", są przykładem doskonałej fuzji europejskiej polifonii z andyjskimi melodiami. Velasco, jako kompozytor działający na terenie Peru, wniósł istotny wkład w rozwój muzyki sakralnej tego regionu, tworząc dzieła o wyjątkowej głębi duchowej.

Na szczególną uwagę zasługują także Responsoria na Wielki Tydzień, pochodzące z Sucre w Boliwii. Te anonimowe kompozycje, takie jak "In monte Oliveti" czy "Tristis est anima mea", w sposób niezwykle przejmujący oddają dramatyczne momenty Męki Chrystusa. Są to utwory, które w swojej prostocie potrafią poruszyć serca słuchaczy, skłaniając do głębokiej refleksji.

Adrián Rodríguez Van der Spoel, kierownik artystyczny zespołu Música Temprana, jest uznanym specjalistą w interpretacji muzyki Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii z czasów kolonialnych. Jego pasja do odkrywania zapomnianych dzieł oraz umiejętność ich ożywiania na scenie sprawiają, że każdy koncert jest wyjątkowym doświadczeniem. Van der Spoel, z pochodzenia Argentyńczyk, w swojej karierze skupił się na badaniu i propagowaniu muzyki dawnej, co zaowocowało licznymi nagraniami i występami na prestiżowych scenach.

W ramach tego wyjątkowego koncertu zaprezentowane zostaną również utwory związane z Villancicos de pasión, które, mimo że często kojarzone z radosnymi pieśniami bożonarodzeniowymi, w kontekście Wielkiego Tygodnia zyskują zupełnie nowe, głęboko refleksyjne znaczenie. Villancicos de pasión to kompozycje, które w hiszpańskiej estetyce pełnią rolę wyrażania bólu, cierpienia i smutku, a jednocześnie są formą kontemplacji nad ludzkimi doświadczeniami.

Podczas koncertu w Nowogrodźcu publiczność będzie miała okazję zanurzyć się w wyjątkowym świecie dźwięków, które oddają zarówno dramatyzm wydarzeń związanych z Wielkim Tygodniem, jak i bogactwo kulturowego dziedzictwa Ameryki Łacińskiej. To muzyka pełna emocji, która przenosi słuchaczy w inny wymiar, umożliwiając głębokie przeżycie duchowe.

Migracje - 59. Festiwal Wratislavia Cantans

Wratislavia Cantans, jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, co roku przyciąga miłośników muzyki z całego świata. Tegoroczna edycja, której motywem przewodnim są migracje, skupia się na tematach historycznych, społecznych oraz kulturowych, które od wieków wpływały na twórczość artystyczną. Festiwal ten, sięgający korzeniami do 1966 roku, zyskał nie tylko status międzynarodowy, ale także głębokie znaczenie dla polskiej i europejskiej kultury.

Andrzej Kosendiak - dyrektor generalny

Na czele Wratislavia Cantans stoi Andrzej Kosendiak, postać kluczowa dla polskiej muzyki klasycznej, zarówno jako dyrektor generalny Narodowego Forum Muzyki, jak i animator życia kulturalnego. Jego wieloletnia praca na rzecz rozwoju festiwalu przyniosła mu uznanie wśród krytyków i publiczności. Kosendiak, związany z festiwalem od wielu lat, jest jednym z głównych architektów jego współczesnej formy. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans rozwinęła się w wyjątkowe wydarzenie, które łączy tradycję z nowoczesnością.

Giovanni Antonini - dyrektor artystyczny

Równie ważną rolę odgrywa Giovanni Antonini, włoski dyrygent i flecista, który od 12 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Antonini, będący jednym z czołowych interpretatorów muzyki barokowej, jest znany ze swoich precyzyjnych i emocjonalnych interpretacji. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans zyskała międzynarodowe uznanie, a programy festiwalu zyskały nową głębię i różnorodność. Antonini nieustannie poszukuje nowych artystycznych wyzwań, łącząc tradycję z eksperymentem.

Muzyczne Migracje

Temat migracji to jeden z kluczowych wątków tegorocznej edycji festiwalu. Migracje od zawsze kształtowały historię ludzkości, wpływały na rozwój kultur, a także na twórczość artystyczną. W kontekście muzyki migracja może oznaczać nie tylko przemieszczanie się kompozytorów, ale także przenikanie stylów i inspiracji z różnych zakątków świata. W programie Wratislavia Cantans pojawią się utwory powstałe dzięki takim właśnie podróżom, zarówno dosłownym, jak i metaforycznym.

Jednym z przykładów tego, jak migracje wpływały na muzykę, jest twórczość Georga Friedricha Händla. Kompozytor, którego dziadek był kotlarzem w Breslau (dzisiejszym Wrocławiu), w swoim życiu wiele podróżował, czerpiąc inspiracje z różnych kultur europejskich. To właśnie jego młodzieńcze dzieło otworzy tegoroczny festiwal, podkreślając głębokie związki Wrocławia z historią muzyki.

Miasto wielokulturowości

Wratislavia Cantans odbywa się we Wrocławiu – mieście o bogatej i złożonej historii, które przez wieki było świadkiem licznych migracji i przemian. Wrocław, będący symbolem współistnienia różnych religii i kultur, jest doskonałym tłem dla festiwalu, który celebruje różnorodność i jedność poprzez muzykę. Festiwal jest nie tylko świętem muzyki, ale także refleksją nad przeszłością i przyszłością, przypominając nam o znaczeniu otwartości na innych i czerpania z bogactwa różnorodnych tradycji.

Wratislavia Cantans 2024 to nie tylko festiwal muzyki klasycznej, ale także głęboka podróż przez historię, kulturę i emocje. W programie tegorocznej edycji znajdziemy dzieła inspirowane migracjami, które są świadectwem tego, jak podróże, zarówno fizyczne, jak i duchowe, kształtują naszą tożsamość. Festiwal ten, pełen symbolicznych powrotów i nowych początków, przypomina, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice i łączy ludzi na całym świecie.


Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.