Wykonawcy Eliot Quartett Maryana Osipova – skrzypce Alexander Sachs – skrzypce Dmitry Hahalin – altówka Michael Preuß – wiolonczela Program Joseph Haydn Kwartet smyczkowy C-dur op. 54 nr 2 Krzysztof Meyer Au-delà d’une absence op. 89 na kwartet smyczkowy Johannes Brahms III Kwartet smyczkowy B-dur op. 67 nr 3 Wirtuozowski, a zarazem stanowiący dzieło sztuki o niezwykłej głębi Kwartet C-dur op. 54 nr 2 Haydn napisał z myślą o skrzypku kierowanej przez siebie orkiestry w Eszterházie, który nazywał się Johann Tost. Ku swemu zdumieniu dowiedział się później, że muzyk bez jego wiedzy sprzedał dzieło wydawcy Seiberowi, a pieniądze sobie przywłaszczył. Co więcej, kwartet został opublikowany z nieautoryzowanymi przez Haydna zmianami. Brahms w swoim III Kwartecie wyraźnie nawiązuje do wiedeńskiego klasyka, tworząc dzieło o klasycznej rzeczowości, z wszechogarniającym poczuciem humoru i domieszką romantycznej emocjonalności w części wolnej, która wyraźnie przypomina, że to już zupełnie inna epoka. Krzysztof Meyer zaś wprost przyznaje, że kompozycja Au-delà d’une absence jest kwartetem w stylu jego nauczyciela Dymitra Szostakowicza. To próba kontynuacji nieukończonego planu rosyjskiego kompozytora napisania 24 kwartetów smyczkowych we wszystkich tonacjach. Ciekawa i udana, dodajmy. Adam Suprynowicz