BEETHOVEN – MOSS – RIMSKI-KORSAKOW

  • Muzyka
  • Klasyka
  • 17
  • (0)0 głosów

Juliusz Wesołowski harfa Carlos Pena harfa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej Marek Wroniszewski dyrygent *** Ludwig van Beethoven Uwertura „Poświęcenie domu” op. 124 Piotr Moss Koncert na dwie harfy i orkiestrę „Voyage” Nikołaj Rimski-Korsakow Suita symfoniczna „Szeherezada” op. 35 Ludwig van Beethoven zasłynął z nowatorskich pomysłów muzycznych, takich jak sięgnięcie po uwerturę koncertową – utwór orkiestrowy, przeznaczony do wykonania okolicznościowego. Prawdopodobnie ostatnim jego dziełem tego rodzaju jest Uwertura „Poświęcenie domu” op. 124, skomponowana w 1822 roku. I choć kompozycję cechują heroizm i niezwykła wirtuozeria – tak idiomatyczne dla twórczości Beethovena – to dziś dzieło to rzadko gości w repertuarze koncertowym. Z tego powodu chcemy przypomnieć je jeleniogórskiej publiczności. W dalszej części wieczoru przyjdzie czas na Koncert na dwie harfy i orkiestrę „Voyage” polskiego kompozytora Piotra Mossa, który od wielu lat mieszka i pracuje w Paryżu. W jego dorobku artystycznym odnajdziemy dzieła wokalno-instrumentalne, symfoniczne, kameralne, a także muzykę teatralną i filmową. Większość z tych utworów cechuje awangardowe brzmienie oraz stosowanie różnorodnych technik kompozytorskich. O swoim Koncercie twórca powiedział, że jest on podróżą „do krainy fantastyki dźwiękowej”. I rzeczywiście tak jest – przepełniają go liczne kontrasty zarówno na poziomie emocjonalnym, kiedy zestawia ze sobą dramaturgię i liryzm, jak i wykonawczym, konfrontując ze sobą np. partię harfy i tuby. Partie solowe w Koncercie wykonają czołowi harfiści w Polsce – Carlos Pena i Juliusz Wesołowski. Ostatnim utworem, który zabrzmi tego wieczoru będzie zmysłowa Suita „Szeherezada ” op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Tło kompozycji stanowią opowieści znane jako Baśnie z tysiąca i jednej nocy , zaś przez wszystkie części suity przewija się groźny i surowy temat ilustrujący sułtana Szachrijara oraz pełen ornamentów i lekkości wątek Szeherezady. Te dwa główne motywy wraz z upływem dzieła ulegają stopniowym, niezwykle ciekawym przeobrażeniom, które warto śledzić do ostatniego taktu…

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.