Ożenek Mikołaja Gogola to arcydzieło komedii światowej, które w wersji Janusza Gajosa nabiera nowych, fascynujących barw. Inscenizacja tego dzieła w stylu groteskowym przyciąga uwagę dzięki doskonałemu portretowi postaci i ich wzajemnych relacji.
Agafia Tichonowna, grana przez Julię Wyszyńską, nie jest typową bohaterką romantyczną. Jej pragmatyzm i chęć poprawy statusu społecznego poprzez małżeństwo stanowią kluczowy motyw jej działań. Wyszyńska doskonale oddaje tę złożoność, kreując postać, która jest zarówno realistyczna, jak i pełna humoru.
Barbara Dziekan w roli Ariny Pantelejmonowny oraz Krystyna Tkacz jako Fiokła Iwanowna wnoszą do przedstawienia elementy komicznego absurdu, będąc niezrównanymi mistrzyniami groteski. Ich postacie, pełne barwnych cech i wyrazistych charakterów, dodają inscenizacji głębi i wielowymiarowości.
Paweł Domagała jako Podkolesin i Krzysztof Dracz w roli Koczkariewa tworzą niezwykły duet, którego dynamika napędza akcję spektaklu. Podkolesin, rozdarty między pragnieniem małżeństwa a lękiem przed zobowiązaniami, jest mistrzowsko zagrany przez Domagałę. Natomiast Dracz jako Koczkariew, przebiegły i sprytny swat, doskonale balansuje na granicy komedii i dramatu.
Krzysztof Stelmaszyk w roli Jajecznicy, Sławomir Pacek jako Anuczkin oraz Andrzej Konopka grający Żewakina to galeria typów męskich, których próby zdobycia ręki Agafii są pełne zabawnych sytuacji i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Każdy z tych aktorów wnosi unikalny wkład do spektaklu, tworząc niezapomniane kreacje.
Jędrzej Taranek jako Stiepan dopełnia tę wybitną obsadę, dodając do całości swojego charakterystycznego stylu gry. Jego postać, choć mniej wyeksponowana, jest istotnym elementem układanki, która sprawia, że „Ożenek” w reżyserii Janusza Gajosa jest spektaklem kompletnym i wielowymiarowym.