Podróż do źródeł – Bolesławiec. 59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

  • Giorgi Donadze
  • Giorgi Khunashvili
  • Tornike Merabishvili
  • George Gabunia
  • Elizbar Khachidze
  • Zviad Michilashvili
  • Sergo Urushadze
  • Zurab Tskrialshvili
  • Batu Lominadze
  • Gela Donadze
  • Irakli Tkvatsiria
  • Kultura
  • Festiwal
  • Muzyka tradycyjna
  • Wratislavia cantans 2024
  • Muzyka ludowa
  • Muzyka liturgiczna
  • Muzyka etniczna
  • Polifonia
  • 238
  • (0)0 głosów

Podróż do źródeł – Tradycyjne pieśni gruzińskie w wykonaniu Ensemble Basiani

Wędrówka w głąb gruzińskiej kultury muzycznej rozpoczyna się od spotkania z Ensemble Basiani, zespołem uważanym za jednych z najlepszych wykonawców tradycyjnej gruzińskiej polifonii. Ich koncert zatytułowany „Podróż do źródeł” to nie tylko przegląd regionalnych pieśni, ale także głęboka eksploracja wielowiekowej tradycji muzycznej Gruzji, której korzenie sięgają starożytnych obrzędów i wspólnotowych rytuałów.

Ensemble Basiani – Strażnicy tradycji

Ensemble Basiani to grupa muzyczna, która zdobyła międzynarodowe uznanie dzięki swoim wyjątkowym wykonaniom tradycyjnych pieśni gruzińskich. W zespole występują utalentowani artyści, z których każdy wnosi unikalny wkład w tworzenie wspólnego, harmonijnego brzmienia. Giorgi Donadze, będący kierownikiem artystycznym zespołu, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu wysokiego poziomu wykonawstwa i wierności tradycji. Jego praca to nie tylko dbanie o precyzyjne odtworzenie melodii, ale także głębokie zrozumienie kontekstu kulturowego, który za nimi stoi.

Wśród wokalistów wyróżniają się również Giorgi Khunashvili oraz Tornike Merabishvili, którzy swoimi solowymi partiami w pieśniach takich jak Kakhuri Mravalzhamieri i Chakrulo nadają koncertowi wyjątkowy charakter. Te utwory pochodzą z regionu Kachetii, gdzie polifonia – charakterystyczna dla gruzińskiej muzyki – nabiera szczególnego wyrazu. Zarówno Khunashvili, jak i Merabishvili wyróżniają się techniką śpiewu, która wymaga niezwykłej precyzji oraz umiejętności wokalnych.

Polifonia gruzińska – Skarb kultury światowej

Chakrulo, jedna z najbardziej znanych gruzińskich pieśni, to przykład skomplikowanej formy polifonii, której znaczenie dla kultury światowej zostało uznane przez UNESCO. W 2001 roku ta właśnie pieśń została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego jako Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości. Wcześniej, w 1977 roku, jej nagranie znalazło się w zestawie muzycznym wysłanym przez NASA w przestrzeń kosmiczną – symboliczny akt, który podkreśla uniwersalność i wyjątkowość tej muzyki.

Odgłosy Gruzji – W różnorodności siła

Podczas koncertu będziemy mieli okazję zanurzyć się w różnorodne brzmienia z różnych regionów Gruzji. Guruli Perkhuli oraz Khasanbegura to pieśni z regionu Gurii, gdzie tradycyjne jodłowanie i epickie ballady są integralną częścią muzycznego krajobrazu. Te pieśni charakteryzują się intensywnością emocjonalną, a także unikalnym stylem wokalnym, który odróżnia Gurii od innych regionów Gruzji.

Z kolei Namgluri i Odoia przenoszą nas na pola kukurydzy w Kachetii i Megrelii-Górnej Swanetii, gdzie ludowe pieśni często towarzyszyły ciężkiej pracy fizycznej. W utworach tych słychać echo dawnych czasów, kiedy to muzyka była nieodłącznym elementem życia codziennego.

Warto również wspomnieć o Gandagana, pieśni z regionu Adżarii, która wykonywana jest z instrumentalnym akompaniamentem. Specjalne instrumenty, takie jak chiboni (gruziński rodzaj dud) oraz panduri (trzystrunowa lutnia), dodają utworowi wyjątkowego charakteru. Soliści Gela Donadze oraz Giorgi Khunashvili wprowadzają słuchaczy w fascynujący świat gruzińskiej muzyki ludowej.

Liturgiczna głębia – Świętość dźwięku

W programie koncertu nie zabraknie również utworów o tematyce religijnej. Motsikuli Kristesagan Gamorcheuli to kontakion św. Niny, który pochodzi z tradycji zachodniogruzińskiej. Liturgiczne pieśni, takie jak Tsmidao Ghmerto oraz Sashot Mtiebisa, wprowadzają nas w nastrój medytacyjnej refleksji i duchowej głębi. Gruzińska muzyka liturgiczna, ze swoją bogatą symboliką i wielowiekową tradycją, stanowi nieodłączny element kultury tego kraju.

„Podróż do źródeł” to nie tylko koncert, ale także duchowe przeżycie. Dzięki niezwykłym wykonawcom z Ensemble Basiani, możemy przenieść się w czasie i przestrzeni, by odkryć piękno i bogactwo gruzińskiego dziedzictwa muzycznego. Ich muzyka to żywe świadectwo historii, która łączy przeszłość z teraźniejszością, przypominając nam o wartościach, które są trwałe i uniwersalne.

Migracje - 59. Festiwal Wratislavia Cantans

Wratislavia Cantans, jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki klasycznej w Polsce, co roku przyciąga miłośników muzyki z całego świata. Tegoroczna edycja, której motywem przewodnim są migracje, skupia się na tematach historycznych, społecznych oraz kulturowych, które od wieków wpływały na twórczość artystyczną. Festiwal ten, sięgający korzeniami do 1966 roku, zyskał nie tylko status międzynarodowy, ale także głębokie znaczenie dla polskiej i europejskiej kultury.

Andrzej Kosendiak - dyrektor generalny

Na czele Wratislavia Cantans stoi Andrzej Kosendiak, postać kluczowa dla polskiej muzyki klasycznej, zarówno jako dyrektor generalny Narodowego Forum Muzyki, jak i animator życia kulturalnego. Jego wieloletnia praca na rzecz rozwoju festiwalu przyniosła mu uznanie wśród krytyków i publiczności. Kosendiak, związany z festiwalem od wielu lat, jest jednym z głównych architektów jego współczesnej formy. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans rozwinęła się w wyjątkowe wydarzenie, które łączy tradycję z nowoczesnością.

Giovanni Antonini - dyrektor artystyczny

Równie ważną rolę odgrywa Giovanni Antonini, włoski dyrygent i flecista, który od 12 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Antonini, będący jednym z czołowych interpretatorów muzyki barokowej, jest znany ze swoich precyzyjnych i emocjonalnych interpretacji. Pod jego kierownictwem Wratislavia Cantans zyskała międzynarodowe uznanie, a programy festiwalu zyskały nową głębię i różnorodność. Antonini nieustannie poszukuje nowych artystycznych wyzwań, łącząc tradycję z eksperymentem.

Muzyczne Migracje

Temat migracji to jeden z kluczowych wątków tegorocznej edycji festiwalu. Migracje od zawsze kształtowały historię ludzkości, wpływały na rozwój kultur, a także na twórczość artystyczną. W kontekście muzyki migracja może oznaczać nie tylko przemieszczanie się kompozytorów, ale także przenikanie stylów i inspiracji z różnych zakątków świata. W programie Wratislavia Cantans pojawią się utwory powstałe dzięki takim właśnie podróżom, zarówno dosłownym, jak i metaforycznym.

Jednym z przykładów tego, jak migracje wpływały na muzykę, jest twórczość Georga Friedricha Händla. Kompozytor, którego dziadek był kotlarzem w Breslau (dzisiejszym Wrocławiu), w swoim życiu wiele podróżował, czerpiąc inspiracje z różnych kultur europejskich. To właśnie jego młodzieńcze dzieło otworzy tegoroczny festiwal, podkreślając głębokie związki Wrocławia z historią muzyki.

Miasto wielokulturowości

Wratislavia Cantans odbywa się we Wrocławiu – mieście o bogatej i złożonej historii, które przez wieki było świadkiem licznych migracji i przemian. Wrocław, będący symbolem współistnienia różnych religii i kultur, jest doskonałym tłem dla festiwalu, który celebruje różnorodność i jedność poprzez muzykę. Festiwal jest nie tylko świętem muzyki, ale także refleksją nad przeszłością i przyszłością, przypominając nam o znaczeniu otwartości na innych i czerpania z bogactwa różnorodnych tradycji.

Wratislavia Cantans 2024 to nie tylko festiwal muzyki klasycznej, ale także głęboka podróż przez historię, kulturę i emocje. W programie tegorocznej edycji znajdziemy dzieła inspirowane migracjami, które są świadectwem tego, jak podróże, zarówno fizyczne, jak i duchowe, kształtują naszą tożsamość. Festiwal ten, pełen symbolicznych powrotów i nowych początków, przypomina, że muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice i łączy ludzi na całym świecie.


Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.