Spektakl „Podwójne życie Weroniki” to niezwykłe dzieło inspirowane scenariuszem „Chórzystka” autorstwa Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza oraz znanym filmem „Podwójne życie Weroniki”, który na stałe wpisał się w kanon polskiego i światowego kina. Film zdobył uznanie międzynarodowe, a jego twórca, Krzysztof Kieślowski, został uhonorowany nagrodą na Festiwalu Filmowym w Cannes. Za swoją rolę Irène Jacob, wcielająca się w obie główne bohaterki, została uznana za najlepszą aktorkę. Muzykę do tego projektu stworzył wybitny kompozytor Zbigniew Preisner, którego dźwięki nadawały fabule mistyczny, niemal transcendentalny charakter.
Scenariusz i fabuła
Scenariusz tego spektaklu opiera się na historii dwóch kobiet – obu o imieniu Weronika – które nieświadomie dzielą ze sobą coś więcej niż tylko imię i wygląd. Każda z nich, chociaż oddzielona od drugiej, żyje niemal równoległym życiem, kierując się podobnymi emocjami i pragnieniami. Jednak to, co w pierwszej chwili wydaje się być przeznaczeniem, ujawnia swoją głębię dopiero, gdy przyjrzymy się różnicom między ich wyborami życiowymi. Pierwsza Weronika, posiadająca pasję do śpiewu, to osoba z żarliwym, namiętnym podejściem do życia. Jej talent i dążenie do artystycznego spełnienia są pełne zaangażowania i bezkompromisowości. Druga Weronika, przeciwnie, szuka spokoju, harmonii i miłości. Jest bardziej refleksyjna i skoncentrowana na swoim wnętrzu, co czyni jej życie mniej dramatycznym, ale za to pełnym wewnętrznego spokoju i stabilizacji.
Ten dualizm, przedstawiony w spektaklu, ukazuje nam prawdę o ludzkiej naturze – każdy z nas w jakimś stopniu nosi w sobie różne strony swojej osobowości. Te strony, choć często sprzeczne, współistnieją, tworząc nasze „podwójne życie”. Spektakl stawia pytania o nasze życiowe wybory: czy podążanie za artystycznym powołaniem nie wiąże się z ryzykiem utraty stabilności? Czy wybór spokojnego, zrównoważonego życia nie oznacza rezygnacji z głębszych pasji? Te egzystencjalne dylematy przedstawione są w sposób niezwykle sugestywny i przemyślany.
Twórcy spektaklu
Za reżyserię i adaptację odpowiada Krzysztof Rzączyński, który podszedł do materiału z głębokim szacunkiem i zrozumieniem. Jego interpretacja tchnie nową energię w postaci, które już wcześniej zyskały status ikonicznych. Rzączyński stworzył wizję, która nie tylko wiernie oddaje zamysł Kieślowskiego, ale także dodaje coś nowego, współczesnego, dzięki czemu spektakl staje się jeszcze bardziej aktualny.
Adaptacją i dramaturgią zajęła się Katia Czarna, której podejście jest pełne subtelnych niuansów. Jej sceniczna wizja to przemyślane dzieło, które pozwala widzom zanurzyć się w świecie obu Weronik, odkrywając przy tym głębsze aspekty ich psychiki.
Weronika Pelczyńska odpowiada za choreografię i ruch sceniczny, co wnosi do spektaklu dynamikę i fizyczność, jakiej wymaga historia o skrajnych emocjach i podwójnych losach. Pelczyńska wykorzystała ruch jako narzędzie narracyjne, wprowadzając do spektaklu intensywność emocji i dramatyzm.
Scenografię i kostiumy zaprojektował Maciej Chojnacki. Jego minimalistyczne, ale symboliczne podejście do przestrzeni i ubioru pomaga zbudować atmosferę spektaklu, gdzie każda scenografia i detal w stroju odzwierciedlają kontrasty i wewnętrzne podziały bohaterek.
Za unikalne projekty lalek odpowiada Cezary Sielicki – te lalki, stanowiące niemal przedłużenie postaci, są nie tylko elementem dekoracyjnym, ale także symbolicznym. Odzwierciedlają one fragmenty duszy każdej z Weronik, oddając ich kruchość i skomplikowaną naturę.
Muzyka, skomponowana przez Zbigniewa Preisnera i polski zespół rockowy Myslovitz, dodaje spektaklowi emocjonalnej głębi, wzmacniając kontrasty między obiema bohaterkami. Preisner, jako jeden z najbardziej cenionych kompozytorów muzyki filmowej, stworzył dźwięki pełne melancholii, które doskonale korespondują z fabułą.
Przygotowaniem wokalnym i opracowaniem muzycznym zajęła się Izabela Urban, która zadbała o to, by wykonania wokalne odzwierciedlały emocje bohaterek i wyrażały ich wewnętrzne konflikty.
Za wizualizacje i multimedia odpowiada Piotr Miłkowski – jego projekcje dodają spektaklowi wyjątkowego klimatu. Dzięki połączeniu obrazu i dźwięku, widzowie mogą głębiej wniknąć w świat przedstawiony i poczuć emocjonalne napięcia w życiu Weronik.
Oświetlenie spektaklu zaprojektował Michał Popiel-Machnicki. Jego umiejętność operowania światłem tworzy atmosferę, która oddaje wewnętrzne zmagania postaci, podkreślając emocjonalne kontrasty i dramatyzm historii.
Realizacja techniczna
Za realizację światła odpowiedzialni są Michał Kupczyński i Andrzej Brzyski, a dźwiękiem zajmują się Tomasz Nowakowski i Kamil Błaszczak. Adam Organista pełni funkcję asystenta reżysera, dbając o płynność spektaklu. Arkadiusz Sławek, jako inspicjent, koordynuje działania zespołu, zapewniając sprawny przebieg każdego przedstawienia.