The Talking Car / Gadający samochód

  • Albano Jerónimo
  • Iris Cayatte
  • Vera Mantero
  • Bartosz Bielenia
  • Aaron Ronelle
  • Jaśmina Polak
  • Olga Drygas
  • Kultura
  • Teatr
  • Dramat
  • Tragedia
  • Tragedia-dramat
  • Eksperymentalny
  • Sztuka współczesna
  • Performance
  • 61
  • (0)0 głosów

"Gadający Samochód" – Spektakl Przełamujący Granice

Polska artystka, Agnieszka Polska, zdobywczyni prestiżowej nagrody National Gallery Prize w Berlinie, słynie z tworzenia niezwykłych, halucynogennych dzieł. Jej prace angażują zmysły, prowokując do refleksji nad językiem, historią i nauką w kontekście współczesnych wyzwań społecznych. Poprzez swoje kreacje artystka stawia pytania o odpowiedzialność jednostkową i zbiorową w erze post-prawdy.

Na zaproszenie Biennale Sztuki Współczesnej BoCA w Lizbonie, Agnieszka Polska zrealizowała swój pierwszy spektakl – "The Talking Car", w którym połączyła talenty artystów z trzech krajów. W międzynarodowej obsadzie znaleźli się Albano Jerónimo, Iris Cayatte, Vera Mantero, Bartosz Bielenia i Aaron Ronelle. Ta niezwykła współpraca artystyczna stworzyła unikalne doświadczenie teatralne.

W centrum narracji spektaklu znajduje się grupa postaci uwięzionych w pędzącym samochodzie, który nieustannie zmienia kierunek. Towarzyszy im rozśpiewana, cyfrowa marionetka, która z ciekawością śledzi ich zmagania. Aktorzy, zamknięci w ograniczonej przestrzeni pojazdu, badają różnorodność ról, gatunków i stanów emocjonalnych. To podróż przez świat ludzkich i nieludzkich interakcji, odkrywająca mechanizmy współczesnych socjotechnologicznych struktur.

Klimatyczna muzyka Igora Klaczyskiego oraz hipnotyzujące animacje Ewy Polskiej tworzą atmosferę immersyjnej baśni. Te elementy podkreślają wielowarstwową naturę przedstawienia, które eksploruje złożone powiązania między technologią a człowiekiem.

Realizacja Artystyczna

Scenariusz i reżyserię spektaklu przygotowała Agnieszka Polska, której wizja została dopełniona przez dramaturgię Olgi Drygas i tłumaczenie na portugalski Joany Frazão. Muzyka, światło i efekty wideo, za które odpowiadają odpowiednio Igor Klaczyski, Rui Monteiro oraz André Teixeira, tworzą spójną całość. Cyfrową marionetkę animował Jeremy Coubrough, a filmy sceniczne przygotowała Ewa Polska.

Produkcja powstała dzięki współpracy z BoCA oraz koproducentami takimi jak deSingel, Kampnagel i Nowy Teatr. Spektakl odbywał się w ramach rezydencji artystycznej Goethe Institut Lisboa, przy wsparciu partnera Culturgest.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.