Wykonawcy Chór Polskiego Radia - Lusławice Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygentka Andrzej Zawisza – pozytyw Program Album Sapieżyńskie Toccata F.L. Annibale Orgas Domine in virtute tua Asprilio Pacelli Cantate Domino Annibale Orgas Lautentur cor Luzzascho Luzzaschi Toccata del quarto tuono Bartłomiej Pękiel Kyrie i Gloria z Missa senza le cerimonie Girolamo Frescobaldi Canzon che segue alla Toccata Bartłomiej Pękiel O adoranda Trinitas Ave Maria Nativitas (Conceptio tua) Album Sapieżyńskie I na Wielką Noc może to pomoc i na Boże Narodzenie nie zawadzi Bartłomiej Pękiel Salvator orbis Assumpta es Maria Sub tuum praesidium Bartłomiej Pękiel Sanctus z Missa senza le cerimonie Girolamo Frescobaldi Toccata per l’elevatione Bartłomiej Pękiel Agnus Dei z Missa senza le cerimonie Annibale Orgas Diligam te Domine Asprilio Pacelli Gaudent in caelis Członkowie dynastii Wazów byli hojnymi patronami sztuki, a muzyka cieszyła się ich szczególnymi względami. Pod ich rządami polski dwór królewski stał się miejscem, w którym kultura polska mieszała się z wpływami zagranicznymi. Włoscy artyści, wywierający kluczowy wpływ na rozwój muzyki barokowej, znaleźli na dworze Wazów ważne miejsce, a muzyka w Polsce zaczęła przyjmować formy i stylistyki, które były popularne w innych częściach Europy. Wśród licznego grona muzyków (śpiewaków i instrumentalistów) szczególną pozycję zajmował Bartłomiej Pękiel, maestro di cappella katedry wawelskiej. To jego twórczość stała się główną inspiracją dla Chóru Polskiego Radia, mającego teraz siedzibę w Lusławicach, do przybliżenia dzieł wybitnych mistrzów początku XVII wieku związanych z dworem Wazów. Obok utworów Bartłomieja Pękiela zabrzmią także kompozycje włoskich mistrzów: Asprilia Pacellego, Annibale Orgasa oraz Luzzascho Luzzaschiego i Girolama Frescobaldiego, sytuując twórczość wybitnego polskiego twórcy w szerszym kontekście europejskiej spuścizny muzycznej wczesnego baroku. W programie koncertu znalazły się także dzieła z wydawnictwa Album Sapieżyńskie, zbioru krótkich dzieł organowych, którego wyjątkowa oprawa jest szczególnym zabytkiem sztuki muzycznej i introligatorskiej początku XVII wieku. [Alexandra Kozowicz]