MONIUSZKO – SCHUBERT – MAHLER

  • Muzyka
  • Inne
  • 10
  • (0)0 głosów

Organizator: Polska Opera Królewska

Wykonawcy:

Monika Ledzion-Porczyńska mezzosopran

Witold Żołądkiewicz baryton

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

Marta Kluczyńska dyrygentka

Program:

Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka

Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200

***

Gustav Mahler – Pieśni z cyklu Des Knaben Wunderhorn (wybór)

BILETY w cenie: 80 zł normalne, 60 zł ulgowe (dla uczniów, studentów do 26 r.ż., emerytów i rencistów)

Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

„Jest to przykład prawdziwie romantycznej ekspresji, rozbudowanej, nieoczywistej – niemal balladowej – formy i właściwej kompozytorowi pięknej melodyki” – pisał o Bajce Ignacy Zalewski w monografii kompozytora. Uwertura fantastyczna – po raz pierwszy zaprezentowana publiczności w Wilnie 1 maja 1848 roku – nie bez przyczyny jest jednym z najczęściej wykonywanych dzieł symfonicznych kompozytora. Jej narracyjny charakter porywa słuchaczy w niezwykłą podróż po zakamarkach wyobrażonych światów. Bo choć poza znaczącym tytułem brak tu literackiego programu, to niezwykle sugestywna muzyka przywodzi na myśl poematy symfoniczne Ferenca Liszta.

III Symfonia Franza Schuberta z 1815 należy do młodzieńczej twórczości przedwcześnie zmarłego kompozytora. Wyraźnie Haydnowskie wzorce przywołują na myśl wyrafinowane uporządkowanie mijającej epoki, w ekspresji można jednak dostrzec drobne zapowiedzi przemian następujących w języku muzycznym XIX wieku.

W drugiej części koncertu zabrzmi osiem pieśni z opublikowanego w 1899 roku cyklu Des Kanben Wunderhorn Gustava Mahlera. Teksty – zaczerpnięte z kolekcji kilkuset pieśni ludowych zebranych przez Achima von Arnima i Clemensa Brentana – jak twierdził sam kompozytor „nie są mistrzowskimi wierszami, lecz blokami granitu, z którego każdy może uformować to, co chce”. Twórca Symfonii tysiąca nie idealizuje przedstawionego w nich świata. Łączy różne teksty w jednej pieśni, niekiedy dodaje własne wersy, kształtuje nowe jakości, których niejednoznaczny charakter formuje za pomocą środków muzycznych. Stąd w pieśniach wojskowych pojawia się powtarzalny marszowy rytm oraz werble i instrumenty dęte kojarzące się z tą tematyką. Natomiast w pieśniach o tematyce baśniowej i satyrycznej dominuje żartobliwa ludowa stylizacja – burdony, rytmy taneczne, a nawet instrumentalne naśladowanie odgłosów zwierząt.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.