Warszawska „Concert Spirituel” - XXX Festiwal Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej

  • Anna Radziejewska
  • Elżbieta Stefańska
  • Mateusz Kowalski
  • Simon Standage
  • Agata Sapiecha
  • Małgorzata Wojciechowska
  • Muzyka
  • Klasyka
  • Muzyka dawna
  • Barokowa
  • Oratoria
  • Koncerty instrumentalne
  • 13
  • (0)0 głosów

Warszawska „Concert Spirituel” stanowi część XXX Festiwalu Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej, wydarzenia, które od lat przyciąga miłośników muzyki barokowej i klasycznej z całego świata. Na scenie spotykają się wybitni muzycy, którzy specjalizują się w wykonawstwie historycznym, przywracając brzmienie dawnych epok za pomocą oryginalnych instrumentów i tradycyjnych technik gry. Podczas tegorocznego koncertu zostaną zaprezentowane dzieła kompozytorów takich jak Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Haendel, Georg Philipp Telemann oraz Antoine de Lhoyer. Każdy z tych twórców wniósł nieoceniony wkład w rozwój muzyki barokowej, a ich kompozycje wciąż zachwycają precyzją i głębią wyrazu.

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Bach, jeden z najważniejszych twórców epoki baroku, wyróżniał się niezwykłą biegłością w łączeniu technik polifonicznych z emocjonalną głębią. Jego dzieła, takie jak fugi, suity czy kantaty, stanowią kwintesencję barokowej harmonii i formy. Podczas koncertu zostaną wykonane utwory, które pokazują jego mistrzowskie podejście do kompozycji oraz precyzyjną strukturę muzyczną, z charakterystycznym dla niego matematycznym niemal porządkiem.

Antonio Vivaldi (1678–1741)

Vivaldi, włoski mistrz skrzypiec, znany jest przede wszystkim z cyklu koncertów „Cztery pory roku”. Jego twórczość cechuje się wirtuozerią oraz żywiołową energią, które na nowo definiowały koncert skrzypcowy. Podczas tego wydarzenia będzie można usłyszeć dzieła pełne kontrastów, w których szybkie, gwałtowne frazy przeplatają się z delikatnymi, lirycznymi momentami. Vivaldi był również znakomitym nauczycielem, który znacząco wpłynął na rozwój technik gry na skrzypcach, co słychać w jego utworach przepełnionych bogatą ornamentacją i wirtuozowskimi pasażami.

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)

Niemiecki kompozytor, który większość swojego życia spędził w Anglii, Haendel jest znany z monumentalnych oratoriów i oper, z których najbardziej znane to „Mesjasz” oraz „Rinaldo”. Jego muzyka cechuje się dramatyzmem i wyjątkową dbałością o wyraz emocjonalny, co czyni go jednym z największych mistrzów epoki baroku. Podczas festiwalu będzie można usłyszeć jego utwory wokalne oraz instrumentalne, w których szczególnie zwraca uwagę na bogatą paletę dźwiękową i emocjonalną głębię.

Georg Philipp Telemann (1681–1767)

Telemann był jednym z najbardziej wszechstronnych kompozytorów swojej epoki, tworząc zarówno muzykę religijną, jak i świecką, symfoniczną i kameralną. Jego dzieła są niezwykle zróżnicowane, od pełnych powagi i majestatu oratoriów po lekkie, żywe sonaty i koncerty. Telemann był także znanym reformatorem muzyki instrumentalnej, co szczególnie wyraża się w jego twórczości kameralnej, pełnej finezyjnych melodii i rytmicznych niuansów.

Antoine de Lhoyer (1762–1858)

Lhoyer, francuski kompozytor i gitarzysta, jest nieco mniej znanym twórcą niż wyżej wymienieni mistrzowie, ale jego muzyka na gitarę zasługuje na szczególną uwagę. Tworzył głównie w okresie klasycyzmu, jednak jego styl często czerpał z barokowych tradycji, co widać w wyrafinowanej strukturze jego kompozycji. Podczas koncertu usłyszymy jego dzieła gitarowe, które pokazują nie tylko techniczne możliwości tego instrumentu, ale także jego potencjał do wyrażania głębokich emocji.

Wykonawcy

Jednym z najważniejszych atutów tego wydarzenia jest obecność uznanych artystów, specjalizujących się w muzyce dawnej. Anna Radziejewska, ceniona mezzosopranistka, znana z interpretacji dzieł barokowych i klasycznych, zachwyca swym bogatym, ciepłym głosem. Jej wykonania wyróżniają się wyjątkową precyzją i dramatyzmem, co szczególnie sprawdza się w repertuarze takich mistrzów jak Bach i Haendel.

Elżbieta Stefańska, wybitna klawesynistka, uznawana za jedną z najwybitniejszych polskich wykonawczyń muzyki dawnej, przez lata kształtowała swoje mistrzostwo w tej dziedzinie. Jej interpretacje utworów barokowych na klawesyn wyróżniają się szczególną dbałością o detale oraz subtelnością frazowania, co pozwala słuchaczom odkryć złożoność muzycznych struktur tej epoki.

Mateusz Kowalski, gitarzysta specjalizujący się w muzyce XVIII wieku, wnosi do koncertu niezwykłą precyzję wykonania oraz znajomość historycznych technik gry. Jego wykonania utworów Lhoyera to przykład głębokiego zrozumienia barokowego stylu oraz pełnej kontroli nad instrumentem, który w jego rękach staje się narzędziem do tworzenia pełnych ekspresji i emocji dźwięków.

Simon Standage, skrzypek światowej sławy i uznany dyrygent, od lat związany z wykonawstwem muzyki dawnej, poprowadzi Orkiestrę Barokową MLAMD. Standage to artysta, który zyskał międzynarodową sławę dzięki współpracy z najlepszymi orkiestrami barokowymi na świecie. Jego dyrygentura charakteryzuje się głębokim zrozumieniem muzyki dawnej oraz umiejętnością wydobycia z orkiestry pełnej palety barokowych brzmień.

Współpracować z nim będzie Agata Sapiecha, skrzypaczka, pedagog i współtwórczyni Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej, która od lat popularyzuje muzykę dawną w Polsce. Jej gra na skrzypcach to połączenie technicznej biegłości i interpretacyjnej finezji, co sprawia, że jej wykonania zawsze spotykają się z uznaniem zarówno krytyków, jak i publiczności.

Małgorzata Wojciechowska, flecistka specjalizująca się w grze na flecie traverso, czyli dawnym flecie poprzecznym, uzupełnia skład zespołu. Jej mistrzostwo gry na tym trudnym instrumencie sprawia, że muzyka barokowa zyskuje autentyczne, historyczne brzmienie, bliskie temu, jakie znali współcześni Bachowi czy Telemannowi.

Orkiestra Barokowa MLAMD złożona z muzyków zespołu IL TEMPO oraz zaproszonych gości, będzie prowadzona przez Simona Standage’a. Wspólnie zaprezentują szeroką paletę utworów, które w pełni oddają piękno i złożoność muzyki barokowej. Orkiestra ta, działająca od wielu lat, jest znana z mistrzowskich interpretacji i wierności historycznym praktykom wykonawczym.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.
Inne podobne wydarzenia