KAS - k - ADY Pokoleniowe: Rozmowa

  • Kino
  • Pozostałe
  • 11
  • (0)0 głosów

Ekspert od monitoringu Harry Caul (w tej roli Gene Hackman) zostaje zatrudniony do śledzenia młodej pary, którą nagrywa podczas spaceru po zatłoczonym Union Square w San Francisco. Podczas odsłuchiwania nagrań nabiera podejrzeń, że zarejestrowana rozmowa ujawnia tajemniczy spisek.

Harry uznawany jest za eksperta w swoim zawodzie. Obsesyjnie jednak obawia się podsłuchu i dlatego trzyma się na uboczu, oddzielając interesy od życia osobistego. Jest do tego stopnia na tym punkcie przewrażliwiony, że na wszelkie sposoby broni dostępu do swojej prywatności.

W tym roku mija 50 lat od powstania arcydzieła Francisa Forda Coppoli. Utrzymana w konwencji thrillera “Rozmowa” zadaje pytanie dotyczące władzy, moralnej odpowiedzialności a także skutków postępującego rozwoju technologicznego. Została zrealizowana dwa lata po “Ojcu chrzestnym”. Reżyser zwykł mówić, że film o Vito Corleone zrealizował tylko po to, by mieć środki na nakręcenie właśnie filmu o Harrym Caulu. Finansowy i artystyczny sukces opowieści o mafijnej rodzinie spowodował, że Coppola mógł ziścić swój wymarzony projekt. “Rozmowa” jest filmem, który mimo swojego uniwersalnego i ponadczasowego przesłania, wpisuje się w panującą wówczas w Stanach Zjednoczonych atmosferę wywołaną aferą Watergate. Tym filmem Coppola potwierdził swój status jednego z najciekawszych twórców lat 70., którego twórczość łączy w sobie cechy kina amerykańskiego i europejskiego. Za swój film otrzymał pierwszą w swojej karierze Złotą Palmę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (drugą odbierze 5 lat później za “Czas apokalipsy”). Jest jednym z dziewięciu reżyserów, którzy dwukrotnie otrzymali najwyższe canneńskie wyróżnienie.

Byłem przerażony rozmiarami i możliwościami szpiegostwa przy użyciu urządzeń elektronicznych, kiedy przed sześciu laty rozpoczynałem realizację “Rozmowy”. Zdałem sobie sprawę, że specjalista od tego rodzaju podsłuchu musi być człowiekiem specjalnego gatunku, czymś więcej, niż zwykłym detektywem posługującym się nowoczesną techniką i wydało mi się fascynujące zagłębić się w jego psychikę i doświadczenia.

Francis Ford Coppola, Film

Media o filmie:

"Od pierwszego ujęcia - długiego najazdu z wysokiego pułapu na Union Square - jest to opowieść niezależnego autora, który swój błyskotliwy warsztat podporządkowuje ściśle temu, co sam ma do przekazania. Ma zaś wiele."

Adam Garbicz, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż piąta 1974-1981

"Rozmowa": pod względem produkcyjnej skali niewątpliwie "najmniejsze" z arcydzieł Coppoli, a zarazem film, którego siła oddziaływania zdaje się rosnąć z każdym rokiem."

Michał Oleszczyk, filmweb.pl

“Rozmowa” jest przeszywającym portretem samotnej duszy. (...) Znam ten film od lat. Obejrzałem go po raz pierwszy, jak miałem 12, czy 13 lat. Zawsze mnie fascynował i zawsze wydawał mi się najdoskonalszym i najsmutniejszym thrillerem wszechczasów."

Michał Oleszczyk, Podcast "SpoilerMaster"

"Fantastyczne przypomnienie, dlaczego Hollywood lat 70. jest tak często punktem odniesienia dla współczesnego kina."

Empire Magazine

"Arcydzieło narastającej paranoi."

Tyler Morning Telegraph

Trzymający w napięciu, inteligentny thriller.

Chicago Sun-Times

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.
Inne podobne wydarzenia