SPEAKING CONCERT jest autorskim cyklem koncertów Fundacji Fabryka Sztuki, wychodzącym naprzeciw nawet najbardziej wybrednym gustom. Każdy z programów poświęcamy konkretnemu zagadnieniu, ukazując zarówno omawiane dzieło, jak i jego kompozytora w kontekście historycznym i kulturowym. Poprzez fuzję muzyki, multimediów, tradycji i dobrego humoru tworzymy atrakcyjny i unikalny w skali europejskiej format. Wykonywanie muzyki łączymy z błyskotliwymi komentarzami charyzmatycznego dyrygenta, Marcina Sompolińskiego, oraz autorskimi filmami i prezentacjami.
Jak wyglądają̨ Speaking Concerts? Jak najprawdziwsze… śledztwo! Marcin Sompoliński, dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością̨ godną detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirujący pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów, i zdzierając maskę̨ powagi z muzyki, która poważną wcale nie jest. W sprawach największej wagi ogromną rolę odgrywa plotka – kwestia pozornie nieistotna, która dyskretnie zmienia bieg zdarzeń.
Podczas dwudziestu koncertów z serii Speaking Concerts publiczność́ dowiedziała się m.in. o statusie majątkowym Antonio Vivaldiego, o tym, jak to możliwe, że premiera Święta Wiosny Igora Strawińskiego skończyła się̨ interwencją służb porządkowych i kim byłby Jan Sebastian Bach, gdyby nie jego pracowite dzieci.
Koncert noworoczny "Od walca do kankana, czyli Strauss i inne chłopaki"
Kankan – symbol roztańczonej Europy wieku XIX. Symbol przełamywania barier obyczajowych, a dla niektórych znak złego smaku…Jedno jest pewne – do dziś Kankan funkcjonuje jako znak szaleńczej zabawy i francuskiego kabaretu Moulin Rouge. Jednak kankanowa rewolucja obyczajowa nie byłaby możliwa, gdyby nie wcześniejsze wydarzenia rozgrywające się na salach balowych. Wszak nie można zapominać, że pierwsze oznaki swobód obyczajowych przyniósł walc, którego fenomen obserwujemy do dziś. Najnowszy speaking concert o zawracaniu głowy nogami opowiada o tańcu, który zrewolucjonizował europejską obyczajowość.
Zapraszamy Państwa w podróż do kraina najpopularniejszych tańców XIX-wiecznych. Na finał oczywiście kankan z operetki Jaquesa Offenbacha. Poza tym najsłynniejsze walce, polki i kadryle Johanna Straussa ojca i syna.