WOYZECK

  • Weronika Asińska/maria Bruni
  • Maria Rybarczyk
  • Martyna Zaremba-maćkowska
  • Sebastian Grek
  • Paweł Hadyński
  • Michał Kocurek
  • Aleksander Machalica
  • Tomasz Mycan
  • Dawid Ptak
  • Jan Romanowski
  • Łukasz Schmidt Oraz Bartosz Włodarczyk
  • Kultura
  • Teatr
  • Dramat
  • Psychologiczny
  • Społeczny
  • Tragikomedia
  • Ekspresjonizm
  • 10
  • (0)0 głosów

Dramat Georga Büchnera, Woyzeck, to niezwykle poruszające dzieło, które wprowadza widza w mroczny świat małego miasteczka, gdzie pozornie idylliczna rzeczywistość zostaje zburzona przez brutalne morderstwo. Centralnym punktem fabuły jest śmierć Marii, matki dwuletniego dziecka, której okoliczności odkrywają szereg złożonych relacji międzyludzkich oraz ukrytych motywacji. W ciągu przedstawienia, widzowie stają się świadkami spirali oskarżeń i wzajemnych podejrzeń, które prowadzą do odkrycia mechanizmów opresji, jakie kształtują jednostkę.

Głównym podejrzanym w sprawie jest Woyzeck, partner Marii. Jego postać jest symbolem walki jednostki z systemem społecznym, w którym żyje. Jego pragnienie sprawiedliwości i miłości zostaje zdeptane przez okrutne realia życia, które nie pozwala mu na ucieczkę od stygmatyzacji. Büchner, pisząc ten dramat, nie tylko przedstawia historię Woyzecka, ale także stawia pytania o moralność, odpowiedzialność i granice ludzkiej wytrzymałości.

Reżyseria i dramaturgia spektaklu to zasługa Zdenki Pszczołowskiej, której interpretacja dzieła wprowadza nowe elementy, zmieniając tradycyjne podejście do narracji. Umożliwia widzom zanurzenie się w świat Woyzecka, gdzie każde działanie może prowadzić do nieprzewidywalnych konsekwencji. Pszczołowska w sposób niezwykły buduje napięcie, wprowadzając elementy losowości, które pozwalają na różne warianty przebiegu wydarzeń. Ta innowacyjność sprawia, że każdy spektakl staje się niepowtarzalnym doświadczeniem.

Scenografia, stworzona przez Annę Oramus, doskonale oddaje mroczny klimat opowieści. Prosta, ale sugestywna przestrzeń sceniczna podkreśla dramatyzm sytuacji, w których się znajdują bohaterowie. Woyzeck w swojej walce z rzeczywistością staje się nie tylko postacią tragiczną, ale także symbolem większych problemów społecznych. Oramus potrafi uchwycić esencję miasteczka, które wydaje się na pierwszy rzut oka spokojne, ale skrywa w sobie chaos i zło.

Kostiumy, zaprojektowane przez Magdalenę Muchę, również odgrywają kluczową rolę w budowaniu charakterów postaci. Użyte tkaniny i kolory podkreślają ich osobowości oraz status społeczny, a także oddają ducha epoki. Dzięki przemyślanej stylizacji, widzowie mogą lepiej zrozumieć wewnętrzne konflikty bohaterów i ich zmagania z otaczającym światem.

Muzyka, skomponowana przez Andrzeja Koniecznego, stanowi nieodłączny element przedstawienia. Dźwięki są jednocześnie mroczne i emocjonalne, tworząc atmosferę, która potęguje napięcie. Muzyka wprowadza widza w odpowiedni nastrój, a jej rytm podkreśla intensywność dramatycznych scen.

Ważnym elementem spektaklu jest także video, za które odpowiada Natan Berkowicz. Projekcje wideo dodają współczesnego wymiaru do klasycznego tekstu, co sprawia, że historia staje się bardziej uniwersalna i aktualna. Widzowie mogą odczuwać wrażenie, że przemoc i tragizm, jakie ukazane są w Woyzecku, mogą dotyczyć ich samych.

Choreografia Oskara Malinowskiego wprowadza dodatkowy poziom ekspresji. Ruch na scenie, będący metaforą wewnętrznych zmagań postaci, podkreśla ich emocjonalny ładunek. Zastosowanie tańca w kontekście dramatu dodaje mu głębi i pozwala na bardziej intymne odczytanie relacji między bohaterami.

Reżyseria świateł, w rękach Klaudyny Schubert, również ma kluczowe znaczenie dla odbioru spektaklu. Odpowiednie oświetlenie wzmacnia nastrój poszczególnych scen, podkreślając zarówno ich dramatyczny, jak i liryczny wymiar. Gra światła i cienia staje się nieodłącznym elementem narracji, co dodaje głębi i dynamiki przedstawieniu.

W zespole produkcyjnym znalazły się również asystentki reżyserki, Nicole Augustyniak i Anna Sołowiej, które współpracowały z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ich wkład w projekt był nieoceniony, a ich młodzieńcza energia wprowadziła świeże spojrzenie na klasyczne dzieło. Asystentka scenografki, Aleksandra Wawrzyniak, również wnosi wiele do estetyki przedstawienia, dbając o detale, które są kluczowe dla odczucia całości.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.