Królowa Śniegu

  • Matylda Matuszak
  • Yaroslava Yevdokymenko
  • Daniel Lasecki
  • Natalia Sacharczuk
  • łukasz Staniewski
  • Kinga Matusiak-lasecka
  • Kacper Kubiec
  • Bartosz Siwek
  • Adam Organista
  • Gabriela Jaskuła
  • Jacek Dragun
  • Roma Drozdówna
  • Kultura
  • Teatr
  • Dramat
  • Baśń
  • Teatr lalkowy
  • Adaptacja liter
  • 6
  • (0)0 głosów

„Królowa Śniegu” to głęboko poruszająca opowieść autorstwa Hansa Christiana Andersena, która wprowadza nas w pełen emocji świat małej dziewczynki o imieniu Gerda. Jest to opowieść o sile miłości, poświęceniu i głębokiej wewnętrznej przemianie, jakiej dokonuje bohaterka, przemierzając niebezpieczne, mroźne krainy, aby ocalić swojego przyjaciela Kaja, który został uwięziony w lodowym zamku Królowej Śniegu.

Gerda, w swojej podróży przez różne miejsca i poziomy świadomości, doświadcza emocjonalnej drogi prowadzącej do dorosłości. Spotykając po drodze wiele różnorodnych postaci, stopniowo odkrywa, że walka, którą toczy, nie dotyczy jedynie ocalenia przyjaciela, lecz także odnalezienia siebie. Zamiast przemierzać świat w poszukiwaniu nowej rzeczywistości, zagłębia się w swoje wnętrze, do rdzenia własnej istoty. Dzięki niej odkrywamy, że prawdziwa wolność to afirmacja prawdy i miłości, a samo życie wymaga od nas odwagi, aby stawić czoła lękom i odkryć, kim naprawdę jesteśmy.

Symbolika i emocje w dziele Andersena

Andersen napisał „Królową Śniegu” w czasach pełnych niepewności, co znalazło odbicie w wielu aspektach tej baśni. Wspomniany niepokój, lęk przed złem i manipulacją wybrzmiewają w sposób, który głęboko rezonuje z dzisiejszą rzeczywistością. Twórczość Andersena, bogata w symbole, ukazuje nie tylko przemianę bohaterów, ale również odwieczne mechanizmy uwodzenia i manipulacji. To właśnie diabeł w tej baśni tworzy zaklęte zwierciadło, które zniekształca piękno i wyolbrzymia brzydotę, przez co w odbiciu ludzkie cechy wydają się przerysowane, a obraz samego siebie - zwodniczy i obcy. Królowa Śniegu, postać o chłodnym sercu, jest uosobieniem lodowatej władzy i kontroli nad Kajem, które wynikają nie z miłości, lecz z dystansu i rygoru. To jednak siła Gerdy, symbolizująca miłość, bliskość i wiarę w dobro drugiego człowieka, okazuje się potężniejsza od lodowego czaru Królowej.

Realizacja spektaklu – Twórcy i ich wizja

W adaptacji teatralnej „Królowej Śniegu” spektakl wyreżyserowany przez Krzysztofa Rzączyńskiego ujmuje widza wyjątkowym przedstawieniem tej mrocznej, choć pełnej nadziei baśni. Rzączyński, reżyser z bogatym doświadczeniem, nadaje opowieści unikalny klimat, przeplatając magię z surową rzeczywistością. Jego podejście do postaci Królowej Śniegu oraz do przemiany Gerdy wzbogaca spektakl o psychologiczną głębię, czyniąc z tego dzieła coś więcej niż tylko baśń – prawdziwą refleksję nad naturą człowieka.

Joanna Rzączyńska odpowiedzialna za adaptację tekstu i piosenek, nadaje spektaklowi poetycki i pełen emocji wydźwięk. Jej teksty przepełnione są zarówno nostalgią, jak i nadzieją, co doskonale oddaje dualizm tej historii. Liryczna forma w połączeniu z uniwersalnym przekazem sprawiają, że tekst przemawia do każdej grupy wiekowej, angażując emocjonalnie i intelektualnie.

Marta Kuliga, autorka scenografii, kostiumów oraz lalek, tworzy scenerię, która doskonale oddaje surowość i magię zimowej krainy. Jej projekty podkreślają niebezpieczeństwa oraz piękno, które Gerda napotyka na swojej drodze, a także kontrast pomiędzy lodowatą Królową a pełną życia Gerdą. Lalki, które stworzyła Kuliga, są misternie wykonane i pozwalają aktorom w pełni oddać emocje postaci.

Muzyka Michała Kowalskiego wypełnia spektakl dźwiękami, które potęgują atmosferę niepokoju i tajemniczości. Jego kompozycje, wzbogacone delikatnym akompaniamentem, prowadzą widza przez świat pełen magii i zagrożeń. Muzyka, przywołująca zimowe pejzaże, stanowi integralną część spektaklu, podkreślając symbolikę i emocje towarzyszące postaciom.

Katarzyna Gorczyca, odpowiedzialna za choreografię, tworzy ruch sceniczny, który wprowadza dynamikę oraz plastyczność, odzwierciedlającą wewnętrzną podróż bohaterów. Jej pomysły na ruch sceniczny nie tylko nadają rytm opowieści, lecz także podkreślają charakterystyczne cechy postaci i sytuacje, w których się znajdują.

Paulina Góral-Stykowska odpowiada za reżyserię światła, która odgrywa kluczową rolę w tworzeniu zimowej atmosfery i wprowadzaniu widza w psychologiczną głębię spektaklu. Jej umiejętność kreowania kontrastów między jasnością a ciemnością podkreśla niepewność, jaką niosą ze sobą spotkania Gerdy z nieznanymi postaciami.

Stanisław Zaleski realizuje projekcje wideo, które wnoszą do spektaklu dodatkowy wymiar wizualny. Dzięki niemu, w tle możemy dostrzec magiczne krajobrazy, lodowe zamki czy subtelne detale, które budują świat przedstawiony.

Zasłużeni realizatorzy

Lalki stołowe stworzone przez Cezarego Sielickiego są wyjątkowym elementem tego spektaklu. Dzięki nim aktorzy mogą nadawać postaciom subtelne emocje i głębię. Kierownictwo plastyczne Piotra Kloca zapewnia dbałość o najdrobniejsze szczegóły, a Łukasz Staniewski jako asystent reżysera i konsultant scen lalkowych wprowadza na scenę unikalną wiedzę, wzbogacając spektakl o dodatkową symbolikę i ruch.

Arkadiusz Sławek jako kierownik produkcji i inspicjent koordynuje wszystkie elementy spektaklu, zapewniając płynność i profesjonalizm każdej sceny, a Angelika Karczmarz, jako kierowniczka techniczna, dba o niezawodność działania wszystkich technicznych aspektów przedstawienia.

Wieloaspektowe wsparcie techniczne Andrzeja Brzyskiego, Pawła Ciołka i Michała Kupczyńskiego zapewnia spektaklowi oprawę multimedialną, która pozwala widzowi jeszcze mocniej zanurzyć się w świecie Gerdy i Kaja.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.